11 756 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Kamin i källaren
I vår källare är den gamla oljepannan utbytt mot fjärrvärme.
Vi funderar på att sätta in en kamin i pannrummet och använda detta som torkrum. Fördelar som vi ser det: Kläderna torkar fort och resten av källaren (och huset) får ett fint tillskott av värme. Några synpunkter på detta?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Pebbe: Nja, vi tänker inte elda varje gång vi har tvättat så det ser jag inte som något jobbigt. Mer jobb är det dock med veden som skall kapas och klyvas.
GoForIt: Nej, det är inte bara för att kläderna ska torka fortare, jag tror även att källaren skulle må bra med lite go vedvärme ibland.
Har fått för mig att många som slänger ut sina gamla pannor och installerar bergvärme, fjärrvärme eller motsvarande sedan får problem med fukt i källaren.
Detta är som sagt bara en fundering, det känns som en ganska smart och billig investering. Fler åsikter?! :-/
GoForIt: Nej, det är inte bara för att kläderna ska torka fortare, jag tror även att källaren skulle må bra med lite go vedvärme ibland.
Har fått för mig att många som slänger ut sina gamla pannor och installerar bergvärme, fjärrvärme eller motsvarande sedan får problem med fukt i källaren.
Detta är som sagt bara en fundering, det känns som en ganska smart och billig investering. Fler åsikter?! :-/
Det kan vara helrätt med en kamin i källaren, men ska ni verkligen sätta den i pannrummet? En kamin har ju en stor mysighetsfaktor också.. 8)
Och glöm inte att ta hand om all den fuktiga luft som bildas när kläderna skall torkas. Rejält med frånluft, eller avfuktare.
Och glöm inte att ta hand om all den fuktiga luft som bildas när kläderna skall torkas. Rejält med frånluft, eller avfuktare.
GoForIt: Pannrummet fungerar numera inte som pannrum och är nyrenoverat och j*vligt fräscht. Det är inte tänkt att endast fungera som torkrum, rummet är jättestort så man skulle kunna göra nåt skoj av det. Några stolar, ett bord, tavlor och lite annat smått & gott kommer att göra rummet helmysigt så jag tycker inte alls det är någon dum idè att ha kaminen där. Självklart skall det in en fungerande ventilation oxå... 
Jag har även funderat på pellets, skulle onekligen vara skönt att slippa kapa och klyva ved. Å andra sidan har jag gratis ved för iaf 15 år så det vore det mest ekonomiska. Jaja... inget är bestämt ännu, vi får se hur det blir. :-/pandy skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden