Jag har en fundering gällande bergvärme och hus med självdragsvenilation, dvs. hus där den tidigare uppvärmda murstocken har ansvarat för det mesta av ventilationen. Ska man sätta in någon form av mekanisk ventilation eller behöver man kanske inte göra något alls? Kanske en dum fråga men eftersom jag sökt i forumet och inte hittat något så vill jag gärna ha era kunniga synpunkter. Jag vill ju inte gärna få fuktskador, jag vill bara få en lägre elräkning!

ja....

Man Bör byta till mekanisk ventelation. framförallt vintertid.

Sätt in fläcktar i badrum, till kanalerna på skorstenen.. kör med köksfläckten alltid på (lägsta effekt).. Den varejanten är väll billigast.. Annars är ju FTX nog bäst.. följt av riktig Frånluft ventelation.

Största risken som jag ser det är fuktskador på vinden.

Mekanisk frånluft med återvinning. Friskluftsintag i rummen. Det gamla huset har ju på sätt och vis frånluftsventilation, fast genom konvektion.
Utnyttja ditt borrhåls brine till att förvärma för värmepumpen så går den ännu effektivare vintertid. Återvinningen är mångdubbelt effektivare och betydligt billigare än en FTX-anläggning. FTX blir därför en onödig utgift i sammanhanget om du ändå skall satsa på bergvärme.

Det där förstod jag inte riktigt, kan du utveckla hur du menar... hur återvinner du värmen i frånluften och för över den till brinet? Eller är det IVT 490 TWIN som du syftar på?

NWEN

Ja Kawa, detdär blev du inte klokare av

" Sätt in fläcktar i badrum, till kanalerna på skorstenen.. kör med köksfläckten alltid på (lägsta effekt).. Den varejanten är väll billigast.. "
....ja i instlaltionskostnad men kanske inte i årlig kostnad (eller kr/kWh)
"Annars är ju FTX nog bäst.. "
....ja FTX har ju sina poäng både vad gäller ekonomi och inneklimat
"följt av riktig Frånluft ventelation. " - vad är det? ???

"Det gamla huset har ju på sätt och vis frånluftsventilation, fast genom konvektion. " ??? ???

" Utnyttja ditt borrhåls brine till att förvärma för värmepumpen så går den ännu effektivare vintertid. Återvinningen är mångdubbelt effektivare och betydligt billigare än en FTX-anläggning. FTX blir därför en onödig utgift i sammanhanget om du ändå skall satsa på bergvärme."
..jag tror jag fattar hur du tänker - men ta och räkna lite, eller presentera lite underlag, innan du lämnar så kraftiga påståenden

Såhär har jag resonerat:

Själv har jag inte "sabbat" ventilationen genom att konvertera till BV - det gjorde man för 20 år sedan då oljepannan ersattes av en elpanna. Behovet av att fixa till detta är alltså lika aktuellt som någonsin.

Även om BV är ett hyggligt billigt sätt att producera värme känns det inget vidare att med mekanisk ventilation blåsa ut sedlarna genom skorstenen. Jag tittade därför efter de passiva värmeväxlare som finns på marknaden. Husets konstruktion och det faktum att jag renoverar hela huset gör att det vore rätt lätt att installera ventilationsrör etc också. Jag fann dock att dessa tingestar var rätt dyra. Uppåt 20kSEK landade hela kalaset på (materialkostnad), och det tar rätt lång tid att räkna hem detta (längre tid än för bergvärmen... :))

De alternativ jag så sett som rimliga för att fortfarande få en hyfsad komfort är att :

1. Låta köksfläkten gå lite extra då och då, på lägsta fart.
2. Utrusta varje badrum/toa/tvättstuga med en egen PAXfläkt som är fukt och tidsstyrd.
3. Se till att det finns ordentligt med tilluftsventiler (i mitt fall i varje fönster).
4. Inga kallrasskydd för att underlätta självcirkulation.

Om denna lösning skulle bli ohållbar är alternativet att i framtiden ändå göra investeringen i mekanisk vent. Nu har vi bott i huset i nästan två år utan någon vent alls förutom i köket så det blir knappast sämre när badrum och toa är klart.

Rätt eller fel är det iaf så vi kommer göra.

Sett till nybyggnadsreglerna så når vi antagligen upp till luftombyteskraven ibland, och ibland inte alls. Fast det är ju inte ett nytt hus heller....

20000 kr invest, 4000 kWh besp/år, 30 år, 3,5% ränta, 2% drift och underhåll ger
0,07*20000/4000 = 35 öre per kWh ;D

för att komma ner till samma kostnad med bergvärmeVP så får inte anläggningen kosta eg en enda krona i inköp eller drift och underhåll :-/

... bara som lite motvikt ;)

Yondalar skrev:
20000 kr invest, 4000 kWh besp/år, 30 år, 3,5% ränta, 2% drift och underhåll ger
0,07*20000/4000 = 35 öre per kWh ;D

för att komma ner till samma kostnad med bergvärmeVP så får inte anläggningen kosta eg en enda krona i inköp eller drift och underhåll :-/

... bara som lite motvikt ;)

30 år? Tror du inte att man har hunnit byta motor både två och tre gånger då? Jag har hört att saker som ska hålla i 20 år bara håller i tio år..... ;)

...åsså är ju inte filtren till dessa mackapärer gratis heller.

möjligen ett fläktbyte, men troligen inte, dylika fläktar är rätt seglivade
filter kostar, ja

och bl.a just av de skäl du nämner så har jag lagt in ett årligt D&U på 2% av initialt investerat kapital

Yondalar skrev:
J"Det gamla huset har ju på sätt och vis frånluftsventilation, fast genom konvektion. "
- även kallad självdragsventilation. :) Luften byts genom att undertryck skapas av stigande varm/uppvärmd luft som dras ut genom de gamla murstockskanalerna.

" Utnyttja ditt borrhåls brine till att förvärma för värmepumpen så går den ännu effektivare vintertid. Återvinningen är mångdubbelt effektivare och betydligt billigare än en FTX-anläggning. FTX blir därför en onödig utgift i sammanhanget om du ändå skall satsa på bergvärme."
..jag tror jag fattar hur du tänker - men ta och räkna lite, eller presentera lite underlag, innan du lämnar så kraftiga påståenden
- Jag kommer att publicera siffror här när anläggningen är satt i drift. Frågan är vad jag skall jämföra med. Kommer ju inte att ha någon FTX.
Farsgubben har dimensionerat sådana här anläggningar sedan början av 70-talet, så jag litar på vad han säger när det är "mångdubbelt effektivare".
För övrigt en Nibe FLM30 inkopplad på inkommande brine. Samma brine kyler även huset.

Betänk dock att allt utgår från att man redan har bergvärme eller skall installera detsamma. Inte med utegångspunkt av att satsa på bergvärme ELLER FTX.

Vi kör vanlig mekanisk frånluftsventilation och värmer upp med bergvärme/golvvärme.

Jag har stängt av ventilationen helt i vinter när det varit kallare än -5. Vid -5 till +5 har jag kört 12 timmar vent på dagen, och avstängt på natten. Vid varmare än +5 har jag kört ventilation hela tiden. Ungefärligen.

Det har gått riktigt bra. Inget kalldrag från luftventiler. Ingen märkbar skillnad på kvalitet i luften. Positivt att att det inte blivit så EXTREMT torrt som det kan bli på vintern. Normalt ligger vi på strax över 20% RH på vintrarna, i vinter har vi legat runt 28-30% och med luftfuktare kommit upp till 33-35%.
Fortfarande för torrt, men inte så man får näsblod.

Säkert har vi sparat en del energi också.

Kommentarer på detta? Rätt eller fel?

"fast genom konvektion"
" - även kallad självdragsventilation"

nja lite definitionstjafs

Enl H Alvarez:
"Värmeöverföring från en fast vägg till en rörlig fluid (vätska eller gas) sker (åtminstone delvis) gm konvektion. Om tex fluiden är i kontakt med en varm vägg blir de av fluidens partiklar som ligger närmast väggen varmare än de övriga. På grund av den minskade densiteten kommer dessa partiklar att stiga. Detta kallas naturlig konvektion eller egenkonvektion"

och det resulterar som du säger i självdrag, skorstensverkan är också ett annat vanligt bör beaktas begrepp
;)

""mångdubbelt effektivare"" - än vad?
men det är billigare!

Yondalar skrev:
""mångdubbelt effektivare"" - än vad?
men det är billigare!
Än FTX...som jag skrev i första inlägget i tråden.
Det innefattar naturligtvis även den effekt värmepumpen har på temperaturhöjningen i brine:en och precis som i det tidigare resomanget bygger allt på att man satsar på bergvärme och adderar frånluftsåtervinningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.