1 415 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Spara nästan 100% el
Sida 1 av 2
Prof A Kjellberg vid LiTh, Institutionen för magnetforskning, har utvecklat en linjär elgenerator som kännetecknas av bla mycket korta slaglängder och hög effekt. Detta skapar revolutionerande möjligheter till nytänkande inom bl.a uppvärmning av hus.
Han säger att en tänkbar applikation är en platta stor som en stolsdyna och ca 10 cm hög kan läggas på tex en köksstol. Plattan har en övre del som vilar på 3 (eller 4) linjära elgeneratorer. När man sätter sig på stolen trycks plattan ihop och generatorerna alstrar el (401 VDC). Elen tas ut genom en vanlig elsladd och leds till en vanlig elpatron som sitter i tex en ackumulatortank, varifrån värmen sen på sedvanligt vis blir till värme och varmvatten.
Detta låter eg för bra, men kollar man lite grovt på detta så visar det sig att om hushållet i en normalvilla (18000kWh för värme o vatten) består av 2st 80 kg personer och 2st 45kilos battingar så skulle det räcka med att de sätter sig 4-5 ggr på en dag på denna stol vid utetemperaturer över 5C. Tar man sig sen någon extra sittning när det är smällkallt så kan det faktiskt bli uppemot 100 % besparing på uppvärmningskostnaden.
Kanske lite ovant i början men oj va pengar man sparar i att skippa pannor och värmepumpar.
..man får hoppas att priset blir så att det går att räkna hem prylen,
...sen finns det fårtsåss estetiska och praktiska aspekter som elsladdar från stolarna
Han säger att en tänkbar applikation är en platta stor som en stolsdyna och ca 10 cm hög kan läggas på tex en köksstol. Plattan har en övre del som vilar på 3 (eller 4) linjära elgeneratorer. När man sätter sig på stolen trycks plattan ihop och generatorerna alstrar el (401 VDC). Elen tas ut genom en vanlig elsladd och leds till en vanlig elpatron som sitter i tex en ackumulatortank, varifrån värmen sen på sedvanligt vis blir till värme och varmvatten.
Detta låter eg för bra, men kollar man lite grovt på detta så visar det sig att om hushållet i en normalvilla (18000kWh för värme o vatten) består av 2st 80 kg personer och 2st 45kilos battingar så skulle det räcka med att de sätter sig 4-5 ggr på en dag på denna stol vid utetemperaturer över 5C. Tar man sig sen någon extra sittning när det är smällkallt så kan det faktiskt bli uppemot 100 % besparing på uppvärmningskostnaden.
Kanske lite ovant i början men oj va pengar man sparar i att skippa pannor och värmepumpar.
..man får hoppas att priset blir så att det går att räkna hem prylen,
...sen finns det fårtsåss estetiska och praktiska aspekter som elsladdar från stolarna
jo det är det, men jag skrev det igårkväll/natt och kopsade in det idag 
Ulan, har själv tänkt på detta
man sitter på gymmet och sliter i snören som sen sätter snurr på en fläkt, eller trampar runt någonting , som sen stryps/bromsas för att skapa motstånd
detta blir friktionsvärme och jag svettas, brukar därför välja den apparat som står under fläkten!
jag är sån att jag funderar ofta i samma banor som dig Ulan
Varför inte en generator och lite elektronik istället för friktionsbromsar och motvikter i varje maskin. Sen sladd till en elpatron som delvärmer vattnet till duschen efteråt. Idag fläktar man bara bort värmen (och svettlukten) på mitt gym.
Ulan, har själv tänkt på detta
man sitter på gymmet och sliter i snören som sen sätter snurr på en fläkt, eller trampar runt någonting , som sen stryps/bromsas för att skapa motstånd
detta blir friktionsvärme och jag svettas, brukar därför välja den apparat som står under fläkten!
jag är sån att jag funderar ofta i samma banor som dig Ulan
Varför inte en generator och lite elektronik istället för friktionsbromsar och motvikter i varje maskin. Sen sladd till en elpatron som delvärmer vattnet till duschen efteråt. Idag fläktar man bara bort värmen (och svettlukten) på mitt gym.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle kunna tänka mig att bjuda hem folk från ett gym för att de skulle kunna bränna lite kalorier på min ved, istället för att de bränner kalorier i en uppvärmd lokal och sedan duschar varmt, i värsta fall kommer energin dessutom från olja... Bad/dusch finns hemma, beredare på 30 l eller ån bakom huset. ;D
Om vi antar att vi hugger med en specialyxa i en spole och allt omvandlas till nyttig energi och vi bortser från att vi drämmer till med yxan och antar vidare att vi endast lyfter den och låter den falla, hm ggr måste vi lyfta den för att värma ett hus
Yxan väger 0,5 kg, lyfter den 2 m för varje hugg, värmebehov 18000kWh/år
18000/(0,5*9,81*2/3600) = 6,6 miljoner ggr/år eller 18000 ggr/dag
om vi drämmer till ordentligt och antar att vi lyckas få på lika mycket kraft ytterligare i yxan så är vi nere på 9000 svingar per dag.
antag vidare att fettet runt midjan omvandlas med 10% verkningsgrad fram till yxskaftet, fettet antar vi har ca oljans energivärde 10000 kWh/m3 (rå 850)
då kommer vi att bränna 18000*850/(10000*0,1*365)) eller 42 kg fett om dan
snacka om bantning ;D
Yxan väger 0,5 kg, lyfter den 2 m för varje hugg, värmebehov 18000kWh/år
18000/(0,5*9,81*2/3600) = 6,6 miljoner ggr/år eller 18000 ggr/dag
om vi drämmer till ordentligt och antar att vi lyckas få på lika mycket kraft ytterligare i yxan så är vi nere på 9000 svingar per dag.
antag vidare att fettet runt midjan omvandlas med 10% verkningsgrad fram till yxskaftet, fettet antar vi har ca oljans energivärde 10000 kWh/m3 (rå 850)
då kommer vi att bränna 18000*850/(10000*0,1*365)) eller 42 kg fett om dan
snacka om bantning ;D
Dessa sköna uträkningar börjar närma sej klassikern från radioprogrammet "Så funkar det", där man räknade ut hur många simmande gäddor som krävs för att driva en finlandsfärja framåt.
Hur man nu skulle koppla dem till färjan utredde de inte har jag för mej....
Hur man nu skulle koppla dem till färjan utredde de inte har jag för mej....
Fasting65 skrev:
Huvet på spiken....
Fast man undrar ju ändå hur många gäddor det krävs?
urk, inslaget fanns inte, men en hel del andra bra räkneexempel som kanske kan sänka uppvärmningskostnaden...(ja, jag var tvungen att koppla inlägget till bygge så inte Marlene slår mej på fingrarna):
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unitgroup.asp?GroupID=61&UnitID=1280
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unitgroup.asp?GroupID=61&UnitID=1280