Hej, Har idag oinredd övervåning men skall börja planera badrummet. luftningen går i en innevägg genom mellanbjälklaget. Nu behöver jag ju dra avlopp till toalett, dusch och handfat.

1) Hur brukar man på bästa sätt utföra genomföringar i balkarna i mellan bjälklaget? Det känns som om avloppsrören är så grova att nästa halva balken måste sågas ur. Finns det några bra sätt att förstärka.

2) Vad är en groda? Några länkar?

3) Hur mycket fall brukar man ha på avloppsrören i ett mellanbjälklag?
/Mije

1.skpika eller skruva plåt på båda sidorna om balken balkensbredd ca 1m sen susar du i genom alltihopa me en hålsåg,,,,,,starkt o bra blir de
2. en grön liten varelse som kvackar  ;D eller om du sågar av hela balken så de rasar ner...........då har du gjort en groda :P
3. 1cm /m

Hej,
Tack för tipset.

1. Jag tänker mig att plåtförstärkning kan se ut som ett vanligt spikförband när man skarvar bjälkar. Är det något sådant som du har tänkt dig också? Vilka dimensioner på plåten kan du rekommendera, dvs tjocklek!

2. Kul! Jag har hört att man ofta använder en sk groda för att förgrena de olika avloppen i ett badrum.

/Mije

mije skrev:
Hej,
Tack för tipset.

1. Jag tänker mig att plåtförstärkning kan se ut som ett vanligt spikförband när man skarvar bjälkar. Är det något sådant som du har tänkt dig också? Vilka dimensioner på plåten kan du rekommendera, dvs tjocklek

/Mije
köpte hålplåt av plåtslagaren galvad1.25mm .....tillklippta å klara kostar inte många kronor styck

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.