654 läst ·
11 svar
654 läst
11 svar
Nu blir det bergvärme
Jag såg en annons från IVT,där det sägs att man sparar 70% av värmekostnaden med deras värmepump.Värmekostaden blir alltså 30% av,får man förmoda olja eller el.Vad jag kan förstå så är enda möjligheten att förverkliga det löftet,att de skänker bort hela värmepumsanläggningen med borrhål och allt.Och vem tackar nej till et sånt generöst erbjudande.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Ta en extra titt på andra fabrikat också. IVT vräker ut pumpar på marknaden och en del har drabbats av kompressornhaverier pga underdimensionering.
det är där dom flästa räknar fel!johansjostrand skrev:
du måste räkna på investeringskostnaden utifrån din egen situration!
har du en fungerande vedpanna & en fungerande skorsten så ska du räkna på hela beloppet.
men om du saknar skorsten, eller om den är utdämd. så är ju en en skorsten en kostnad om du väljer ved, pellets m.m.
om din panna du har idag oavset vad det är är dags att byta eller om du saknar panna så måste du ju ialla fall lägga ut den slanten.
har du ett nytt hus finns inget !
jag hadde direkt el innan.
oavset vad jag villa ha för uppvärmningssyten, för utan direkt el så var jag tvungen att konvertera. så det är en kostnad försig.
så när jag räkna så vart investeringskostnaden för bergvärme billigare än vad en ved anläggning kostar, skiljde ca 50 000:-
...och investeringskostnaden?
det är där dom flästa räknar fel!
så sant
men generalisera inte då på slutet av inlägget
att pressa kostnaderna gm egna insatser/byggen/bra inköpskanaler är bra - men är eg ointressant vid påstående betr olika systems ekonomiska förträfflighet
tja, kanske passar Cmans inlägg väldigt bra i just denna sträng ;D
så sant
att pressa kostnaderna gm egna insatser/byggen/bra inköpskanaler är bra - men är eg ointressant vid påstående betr olika systems ekonomiska förträfflighet
tja, kanske passar Cmans inlägg väldigt bra i just denna sträng ;D
DU har oerhört svårt att hålla isär olika trådar !Yondalar skrev:...och investeringskostnaden?
så sant
tja, kanske passar Cmans inlägg väldigt bra i just denna sträng ;D![]()
vad är fel på mitt inlägg?
i mitt fall var det 50 000:- i skillnad.
detta har inget att göra med att jag tilslut valde att göra allt själv. (det är en annan tråd vi diskuterade det i)
ok jag kanske läste/tolkade sista raden lite för generellt "som om bergvärme är generellt 50kkr billigare än ved"
det håller jag inte med om,
men det kan väl så vara i ditt specifika fall/val av grejer,
och det kan jag ju givetvis inte bestrida
jag har givit dig eloge för att du "rubbar cirklarna", bl.a att generellt när det gäller VP så skall man jobba med så låga temperaturer som möjligt, och följdaktligen skall man då dimensionera upp radiatorytan
för mig ok att lämna detta

det håller jag inte med om,
men det kan väl så vara i ditt specifika fall/val av grejer,
och det kan jag ju givetvis inte bestrida
jag har givit dig eloge för att du "rubbar cirklarna", bl.a att generellt när det gäller VP så skall man jobba med så låga temperaturer som möjligt, och följdaktligen skall man då dimensionera upp radiatorytan
för mig ok att lämna detta
Något som man ofta glömmer när det gäller ved är att det bygger på ett antagande att man är så frisk att man orkar syssla med det under många år. Gäller till viss del pellets också om man måste bära säckar. När det gäller värdet på huset så kan investeringen betyda en värdeökning på 0 kr för en köpare som inte vill/kan hålla på med ved.
Bland alla inbitna vedeldare här (inklusive mig själv) tycker jag Carman är en frisk fläkt... ;D
Bland alla inbitna vedeldare här (inklusive mig själv) tycker jag Carman är en frisk fläkt... ;D
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tomtebo skrev:
Jag skulle bahöva bygga om garaget för jag har inget panrum + alla omdragningar av vatten som det medför, då huset hade en elberedare i grovköket innan.
jag skulle behöva bygga en vebod. + bygglov
Jag skulle bahöva en skorsten + bygglov
Jag skulle bahöva en acktank
Jag skulle behöva en ladomat
Jag skulle bahöva en vedkap
Jag skulle bahöva en vedklyv
Jag skulle bahöva en motorsåg, klyvyxa m.m.
själva pannan är ungefär samma pris som värmepumpen så den räknar jag inte upp.
sen tillkomer borhålskostnaden för bergvärmeanläggningen.
om vi nu räknar med att jag inte gör nått själv som nyss var så viktigt vad blir då investeringskostnaden för dessa saker?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden