8 592 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
"Knackningar" i Värmesystemet
Jag har knackningar i mitt värmesystemt. Samtliga element är luftade. Knackningarna uppstår nattetid. De har funnits i tre år. Huset och värmesystemt är från 69-70. Jag har tidigare haft oljepanna och för 2 månader sedan skaffade jag bergvärme. Knackningarna har existerat BÅDE med oljepannan och bergvärmen. De har ökat i frekvens (tonart) den senaste tiden. De hörs i 6 rum av 8. Har någon haft liknande problem? Vad kan jag göra för att åtgärda detta problem? Varför uppstår dessa "knackningar"?
Tack för ditt svar!
Tack för ditt svar!
Tempen regleras av Danfors termostater i ovanvåningen. Det finns inte termostater i alla rum. Knackningarna finns i rum som har och inte har termostater. Ingen nattsänkning. ca 60 sek per gång. Uppehållet mellan omgångarna varierar. De återkommer vid samma tidpunkt. De ökar i frekvens (hastighet) för att i slutet avta.
Har stängt av varje element för sig (via avstängningsventilen) och detta har inte hjälpt.
Har uppfattat det som att knackningarna uppstår på tre ställen och dessa platser är inte vid elementet. De verkar uppstå en bit bort från själva elementet.
Har stängt av varje element för sig (via avstängningsventilen) och detta har inte hjälpt.
Har uppfattat det som att knackningarna uppstår på tre ställen och dessa platser är inte vid elementet. De verkar uppstå en bit bort från själva elementet.
När tempen ändras i rör så ändrar de storlek lite (mest på längden). Vid genomföringar genom väggar och golv kan det då uppstå knackande ljud när röret rör sig mot materialet väggen eller golvet. Materialen studsar liksom lite i stället för att glida jämt mot varandra. Ljudkällan kan vara väldigt svår att lokalisera eftersom ljud fortplantar sig bra i rör.
forts på Svenos
många knäppningar skapas just så
ett ev sätt är att koll om det är så är, om möjligt, försök att hjälpa röret att röra sig just när det låter som värst gm att sträcka/röra/dra/trycka in rören
själv har jag problem med shunten på hösten som går så trögt att donet inte riktigt orkar och då får jag ung den frekvensen
åtgärdar med att köra max/min några ggr och hjälper då till så att den rör sig hela vägen
många knäppningar skapas just så
ett ev sätt är att koll om det är så är, om möjligt, försök att hjälpa röret att röra sig just när det låter som värst gm att sträcka/röra/dra/trycka in rören
själv har jag problem med shunten på hösten som går så trögt att donet inte riktigt orkar och då får jag ung den frekvensen
åtgärdar med att köra max/min några ggr och hjälper då till så att den rör sig hela vägen
Klassiskt problem med vattenburen värme, där du redan fått svaret av andra om hur vattenrören utvidgar sig av värmen. Hos mig var det en tajt golvplanka på 1" som låg och "gnagde" mot röret, jag avhjälpte detta provisoriskt genom att spruta ner WW40 i springan.
Hos dig verkar problemet vara vid en greningspunkt en bit från själva elementet- då du skrev att du stängt av olika element -alltså har du då grenpunkt samt vertikal stigare kvar att leta på.
Jag vågar mig på att gissa att knäppen återkommer hos dig varje gång som pannan har laddat upp din varmvattentank och sen återgår till att köra ut värme i elementen igen ( då får du dessa värmeknäppar), kolla om detta fenomen återkommer c:a 30-50 min efter att ni förbrukat mycket varmvatten till dusch/kök etc.
Hos dig verkar problemet vara vid en greningspunkt en bit från själva elementet- då du skrev att du stängt av olika element -alltså har du då grenpunkt samt vertikal stigare kvar att leta på.
Jag vågar mig på att gissa att knäppen återkommer hos dig varje gång som pannan har laddat upp din varmvattentank och sen återgår till att köra ut värme i elementen igen ( då får du dessa värmeknäppar), kolla om detta fenomen återkommer c:a 30-50 min efter att ni förbrukat mycket varmvatten till dusch/kök etc.
Klicka här för att svara