2 460 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Insatsrör eller inte?
Står i valet och kvalet om jag ska sätta in ett rostfritt insatsrör i skorstenen. Anledningen till detta är att jag inom någon vecka ska sätta in min nya calmar , och då borde det väl vara läge att lirka in röret samtidigt. Har en rostfri pipa ca 3m högst upp nu. Hur skall jag göra? Installera nu eller vänta tills när/om det behövs?
det finns några fördelar med ett rör i en murad skorsten
mindre avkylning - kan hålla lägre rökastemp - bättre totverkningsgrad
och ökad livslängd, täthet, lättare sota, lägre brandrisk (soteld långsökt dock idag)
välj rätt material
mindre avkylning - kan hålla lägre rökastemp - bättre totverkningsgrad
och ökad livslängd, täthet, lättare sota, lägre brandrisk (soteld långsökt dock idag)
välj rätt material
sätter man verkligen rör till en Vedpanna? trodde man uteslutande glidgjute till Vedpannor/ eldstäder efter som rökgaserna behöver så mycket volym.. med rör så får du ju mindre area i kanalen..
Olja & Pellets vet jag att man brukar köra med Syrafast/rostfritt rör (med hög kromhalt)...
Olja & Pellets vet jag att man brukar köra med Syrafast/rostfritt rör (med hög kromhalt)...
Nej i dagsläget är inte skorstenen otät , detta pga röret högst upp. Grejorna jag funderade på är från skorsten.nu . Dragmässigt borde det inte vara något problem då jag har stor area på pipan. Tänkte vara lite smart och lägga in rör nu då jag ändå ska byta panna , men det kanske är onödigt? Hur fungerar det i mitt fall då jag bara har ett rostfritt rör längst upp? Kan jag ha lite lägre rökgastemp i toppen på skorstenen eller måste man ha rostfritt hela vägen då?
Klicka här för att svara