673 läst ·
14 svar
673 läst
14 svar
Värmepumpfråga
Med risk för upprepningar skulle jag vilja fråga ett antal saker angående detta ämne.
Jag har försökt läsa mig till svaren i andra trådar men förstår för lite för att kunna tillgofogöra mig all information.
Vi har precis köpt ett hus (1944) på Lidingö med olja/el, ej flyttat in, och jag undrar följande:
1. Finns det någon bra formel för att räkna ut hur mycket man "kan" sänka energikostnaderna (från olja/el) med bergvärme? erfarenheter
2. Samma som ovan men med pellets
3. Jag hör så mycket "skit" om pellets så man undrar... erfarenheter?
MVH
Peter
Jag har försökt läsa mig till svaren i andra trådar men förstår för lite för att kunna tillgofogöra mig all information.
Vi har precis köpt ett hus (1944) på Lidingö med olja/el, ej flyttat in, och jag undrar följande:
1. Finns det någon bra formel för att räkna ut hur mycket man "kan" sänka energikostnaderna (från olja/el) med bergvärme? erfarenheter
MVH
Peter
det fins olika lathundar, men det kan ändå skilja enormt mycke på grund utav att det är stor skilnad på verkningsgraden från radiatorsystem/radiatersystem.
har man stora radiatorer så kan man får samma värmei huset med lägre tempratur på radiatorvattnet & värmepumpar får högre verkningsgrad desto lägre temp man har på radiatorvattnet.
mellan tummen & pekfingret kan man säga att en markvärmepump minskar din uppvärmningskostnad med 75% jämfört mot el mätt i KW ej kronor. detta motsvarar ungefär en minskning på 50% av hushålets totala lekonsomtion (värme, vatten & hushåls el)
gå in på www.ko.se & leta efter energikalkyl
har man stora radiatorer så kan man får samma värmei huset med lägre tempratur på radiatorvattnet & värmepumpar får högre verkningsgrad desto lägre temp man har på radiatorvattnet.
mellan tummen & pekfingret kan man säga att en markvärmepump minskar din uppvärmningskostnad med 75% jämfört mot el mätt i KW ej kronor. detta motsvarar ungefär en minskning på 50% av hushålets totala lekonsomtion (värme, vatten & hushåls el)
gå in på www.ko.se & leta efter energikalkyl
Gamla hus > stora radiatorer = högtemperatursystem (alltså framledningsvärme i radiatorerna mellan 40-75*).
Om man kopplar in modern bergvärme m.m har dessa system oftast en max värmegräns på +50*, därefter måste man "spetsa" med elpatron när det blir riktigt kallt då pumpen inte räcker till. Det betyder också att ditt gamla system inte är avpassat för moderna system med lägre framledningsvärme så ta hjälp av en energirådgivare, så att du inte investerar fel eller blir påprackad grejor som inte fungerar till 100%.
Har ingen erfarenhet av pellets- men ser inga problem med moderna pannor med keramer-beläggningar som i princip ger vattenånga ut. Det finns olika forum för pelletseldare på nätet så kolla lite där. Du skrev Lidingö, kolla med Gatu&Fastighetskontoret om det finns fjärrvärme eller gas i gatan utanför, det kan också vara ett alternativ, speciellt gas-kolla in viessman:s hemsida.
Om man kopplar in modern bergvärme m.m har dessa system oftast en max värmegräns på +50*, därefter måste man "spetsa" med elpatron när det blir riktigt kallt då pumpen inte räcker till. Det betyder också att ditt gamla system inte är avpassat för moderna system med lägre framledningsvärme så ta hjälp av en energirådgivare, så att du inte investerar fel eller blir påprackad grejor som inte fungerar till 100%.
Har ingen erfarenhet av pellets- men ser inga problem med moderna pannor med keramer-beläggningar som i princip ger vattenånga ut. Det finns olika forum för pelletseldare på nätet så kolla lite där. Du skrev Lidingö, kolla med Gatu&Fastighetskontoret om det finns fjärrvärme eller gas i gatan utanför, det kan också vara ett alternativ, speciellt gas-kolla in viessman:s hemsida.
Nja.. nästanTN-Funkis skrev:Gamla hus > stora radiatorer = högtemperatursystem (alltså framledningsvärme i radiatorerna mellan 40-75*).
stora radiatorer = låg framledningstempratur, men som sagt så är det viktigt att tareda på om radiatorsystemet är lämpligt för värmepumps drift.
fråga tidigare ägare vilken tempratur han schunta ut vid riktig svinkyla.
alla värmepumper (utom min) behöver stöd el av elpatronen när det är riktigt kallt, man värmepumpen går för fult & elpatronen ligger bara i lite för att höja nån extra grad, m,en om du har för små radiatorer så måste tempen höjas så högt att returvattnet stiger över 55grader & då stängs värmepumpen av, vilket resulterar i att den gåt på enbart el & det vill man inte!
det man kan göra då är att köpe an värmepump som klarar 65 grader istället för 55, det är ganska många som klarar det idag! Men det är inte optimalt, då verkningsgraden är låg vid dessa tempraturer. Så ett bättre alterna tiv är att byta ut eller komplitera med några nya radiateorer eller fläktkonvektorar & vips så har man mycke värem vig låg temp.
Mitt radiatorsystem är kraftigt överdimensionerat vilket gör att jag har snuskit hög verkningsgrad på min värmepup & den behöver inte tilskots el fören vid -30 grader (jag bor i sörmland ;D )
anledningen till att den behöver tilskots el är att radiatorerna gö av med mer värme än vad pumpen kan göra, så vig -30 så schuntar jag ut 47 grader...
(jag har byggt radiatorsystemet själv)
Hej Zip,
Jag roade mig i Excel och lät de olika alterntiven köra ikapp så att säga.
Jag hade rätt bra koll på huset energibehov. Jag kolllade priser på de olika uppvärmningsalternativen. Det jag hade att välja på var olja, el i panna, pellets, värmepump eller ved. Jag lät den årliga skillnaden i uppvärmningskostnad amortera på ett annuitetslån på skillnaden i investering. I och med detta fick jag svar på hur många år som krävs innan en investering betalat sig mot en annan.
Sedan får man ju sia om räntor och energipriser.
För mig och mitt boende blev resultatet. Ved billigast, följt av VP, pellets, el och olja.
/m
Jag roade mig i Excel och lät de olika alterntiven köra ikapp så att säga.
Jag hade rätt bra koll på huset energibehov. Jag kolllade priser på de olika uppvärmningsalternativen. Det jag hade att välja på var olja, el i panna, pellets, värmepump eller ved. Jag lät den årliga skillnaden i uppvärmningskostnad amortera på ett annuitetslån på skillnaden i investering. I och med detta fick jag svar på hur många år som krävs innan en investering betalat sig mot en annan.
Sedan får man ju sia om räntor och energipriser.
För mig och mitt boende blev resultatet. Ved billigast, följt av VP, pellets, el och olja.
/m
Hej,zip skrev:Med risk för upprepningar skulle jag vilja fråga ett antal saker angående detta ämne.
MVH
Peter
Bor sedan 1 år på Lidingö, i ett hus från -44. Vi beslutade att bo i huset minst ett år för att se hur energiförbrukningen är för oss (olika vv förbrukning, innetemp m.m.). Idag har vi en CTC olja/el-panna, med sep vvb för vv på sommaren, och förbrukade ca 31500 kWh första året, plus några kubik ved i spisinsatsen.
Nu har jag satt igång för att undersöka alternativ till dagens uppvärming.
Hör av dig så kan du få tips om hur jag resonerat i mer detalj kring framtida uppvärming.
Peter
ja ett bra tips är att vänta ett år o bita i det sura äpplet så vet man hur mycket huset drar.. Visst dom förra ägarna säger en sak.. men när vi flyttade in så Vips.. drog huset hela 5-6000kWh mer..
Gammla ägarna ljög eller så hängde det istappar i taket på vintern...
Vilket fall som helst.. så Valde jag Pellets.. Kändes som om det har stabilare prisutveckling Samt mindre invensterings kostnad.. Även om nu besparingen inte är lika hög som med Bergvärme (som jag var helt inne på ett tag).
Vilket fall som helst.. så Valde jag Pellets.. Kändes som om det har stabilare prisutveckling Samt mindre invensterings kostnad.. Även om nu besparingen inte är lika hög som med Bergvärme (som jag var helt inne på ett tag).
vist kan man göra så, men du vet fortfarande inte vad huset drar, så länge du inte har separat elmätare för hushåls elen, eller om du har olja eller annat så man på det visat kan skilja på hushålselen.Per-Erik skrev:ja ett bra tips är att vänta ett år o bita i det sura äpplet så vet man hur mycket huset drar.. Visst dom förra ägarna säger en sak.. men när vi flyttade in så Vips.. drog huset hela 5-6000kWh mer..
Testa här http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/ Det gjorde jag när vi köpte huset o det stämde istort sätt exakt med husets förbrukning o vad tidigare ägare uppgav..zip skrev:
Tex så skulle vi göra en besparing på 6700 kWh/år el 1400 kg pellets vid byte av panna mot den gammla oljepannan som inte va optimal för pellets pga litet askutryme..
Första sju månaderna så har jag förbrukat 1400 kg mindre med nya pannan o brännaren.. ;D
Allt dåligt el "skit" om pellet med problem är pga att man sätter en pelletsbrännare i en panna som ej funkar med pellets.. Har själv thermia brännare som funkar kanon, Inga driftstörningar el andra problem ..
Så jag anser att pellets är framtiden.. ;D
Hej,Wigert skrev:Hej,
Bor sedan 1 år på Lidingö, i ett hus från -44. Vi beslutade att bo i huset minst ett år för att se hur energiförbrukningen är för oss (olika vv förbrukning, innetemp m.m.). Idag har vi en CTC olja/el-panna, med sep vvb för vv på sommaren, och förbrukade ca 31500 kWh första året, plus några kubik ved i spisinsatsen.
Nu har jag satt igång för att undersöka alternativ till dagens uppvärming.
Hör av dig så kan du få tips om hur jag resonerat i mer detalj kring framtida uppvärming.
Peter
Hur kontaktar jag dig?
Är det möjligt att få fjärrvärme?
om ja, så tycker jag att du även skall inkludera det alternativet
det är inte heller helt fel att vid en jämförelse med tex bergVP så har du säg 80,000 kr över som kan användas för tex tilläggsisolering av vinden
och jämför sen
om ja, så tycker jag att du även skall inkludera det alternativet
det är inte heller helt fel att vid en jämförelse med tex bergVP så har du säg 80,000 kr över som kan användas för tex tilläggsisolering av vinden
och jämför sen
Klicka här för att svara