sveno skrev:
Om du vill ha en enkel vedpanna som ändå har vettig förbränning så finns ju Mollepannan. Den saknar fläkt, men utnyttjar ändå underförbränning, vilket är överlägset gammaldags lägereldsförbränning.
Då är nackdelen med mollepannan att den har keramik....

jag andvänder bara 12m3 per vinter så en keramisk e inte av så stort intresse
Jag blir nyfiken.
Om du har så otroligt låg förbrukning så kommer keramiken i en modern panna hålla länge. Är detta verkligen ett stort problem?

fast egentligen... vafan ska man sträva för, och varför finns det överhuvudtaget så mycket jobbiga regler kring det här med vedeldande.
Bor man så att ingen klagar på utsläpp och röklukt, så kan man ju även elda bildäck och blöta trasmattor i pannan utan betänkligheter. eller hur.
enligt reklamen var ju luckan så stor att man får in hela svärmor tillochmed.

testade miljögodkända pannor som tävlar om hög verkningsgrad..vilket trams.

Hihi, precis så tycker jag. Bor man avsides så köp en gammal norrahammar 300 typ (eller få den gratis mot avhämtning -med lite flyt).

Vi har en sådan här och det funkar ju alldeles finemang. Självcirkulation mot ack-tank ut i 9 golvvärmeslingor. Otroligt mysigt med en kökspanna. Sedan ifall det är så miljövänligt vette tusan, fast å andra sidan... om man inte blir tvingad att sätta in en modern vedpanna, varför skulle man då göra det? Det skall vara för att slippa böka med alla dessa 25 kubik som går åt på ett år -enbart därför. Att tjäna igen den merkostnad i högre vedförbrukning skulle nog ta någon livstid att jobba in med en modernare anläggning för 50.000kr+.

Var kan jag föresten läsa mer om viadrus gjutjärnspannor?

Var kan jag föresten läsa mer om viadrus gjutjärnspannor?
http://www.lindquistheating.se/

Lycka till i jakten på stökiometrisk förbränning.

Från det ena till det andra, finns det någon här som har byggt lamdareglering till sin panna?
lamdareglering står högt på min önskelista och jag ångrar lite att jag inte köpte en sådan panna.
Ställdon och dyligt mekaniskt kan jag lösa, men det är resten jag har problem med.
Det finns färdiga grejor att köpa (micatrone, kamstrupgenberg) men jag tycker det är för dyrt.

Ah, tack för länken.

Skulle nog vara ett ganska bra alternativ för oss om det inte vore för att jag aldrig skulle få ställa en sådan i köket för min sambo :)

Robert Keskitalo skrev:
fast egentligen... vafan ska man sträva för, och varför finns det överhuvudtaget så mycket jobbiga regler kring det här med vedeldande.

Bor man så att ingen klagar på utsläpp och röklukt, så kan man ju även elda bildäck och blöta trasmattor i pannan utan betänkligheter. eller hur.

Bildäck och blöta trasmattor är väl inget hit direkt...
Det finns tillräckligt med "nissar" som håller på detta ändå.

Vill inte moralpredika, men jag anser att det viktigt att minimera miljöfarliga utsläpp, även om man bor på landsbygden.
Rätt bränsle och en "miljögodkänd" panna/system (enl klass 3 då) tycker jag är en bra lösning.

Frågar man gemene man skulle vi nog alla kunna elda sopor, hushållsavfall, ja allt som brinner typ.

Men hur skulle det se ut i världen då???

Postad av: Hansson28 Postad den: Idag kl 10:50
Robert

[länk]

kommer släppa lambdastyrning till vedpannor snart
Tack för info. jag ska kolla upp detta.

Postad av: dedden Postad den: Idag kl 11:40

den 24. feb 2005 kl 23:05, Robert Keskitalo skrev:

Jag var ironisk. ursäkta otydligheten. ;)

Hej,

Jag förstod nästan det, när jag läste dina tidigare inlägg.
Men det var huvvet på spiken, för många tänker som du skriver, och dessa "nissar" tycker jag är helt fel ute...

Tack för alla svaren,eftersom jag oxå funderar på en Viadruspanna.Rörpularn hade inget emot den ialla fall.En sak som är konstigt med rörpulare,dom vill sällan dvs alldrig montera in en redan inköpt panna.Klart att dom vill ha sin rabatt.Tack för tipset av denna sida Robert Kajja

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.