2 714 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Böja 40 mm Eval (Bråttom)
Sida 1 av 2
Då den vanliga leverantören hade semesterstängt
lyckades vår leverantör från en annan leverantör få tag i riktigt lyxiga 40 mm Eval pexrör till ett mycket lågt pris, dvs c:a 1.100 SEK i stället för det normala 11.000 SEK för den mängd vi behövde.
Vi blev glada för det tills vi upptäckte att röret i princip var oböjbart. Iom att vi ska gjuta en platta i morgon behöver vi lite snabba råd. Hur böjer vi röret utan att det skadas?
mvh
David
Vi blev glada för det tills vi upptäckte att röret i princip var oböjbart. Iom att vi ska gjuta en platta i morgon behöver vi lite snabba råd. Hur böjer vi röret utan att det skadas?
mvh
David
Har ingen erfarenhet av dessa rör, men då vi håller på och böjer en massa vp-rör (för det elektriska) kanske samma metod med en stark metallfjäder inuti röret som förhindrar "veckning", kanske även kan tillämpas hos dig ?
Har du provat och värma en bit och sen provböja ?
Har du provat och värma en bit och sen provböja ?
när vi böjde 22mm rör hor mig så var man tvungen att värma & sen böja med sån där böj grej.
&% när jag bytte ut lita av mina 36 rör på vinden så såg jag att dom inte hade böjt dom utan lödit fast böjar istället.
så frågan är om du inte måsta löda böjar.
&% när jag bytte ut lita av mina 36 rör på vinden så såg jag att dom inte hade böjt dom utan lödit fast böjar istället.
så frågan är om du inte måsta löda böjar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
PEX upp till 32 kan tryckas in i en fixtur( om man är två man). Med 40 är det kört. Långa böjar eller kopplingar. Det senare ej dolt förlagt.
Kanske en tokide men jag chansar:
Leta rätt på en gammal kasserad grov 3-fas elkabel i någon container som passar in inuti din pex-40, du bör ha runt 1 mm glapp, klipp till c:a 60-80cm av den kasserade elkabeln-tejpa på en fiskelina på elkabeln-spruta in ww40 smörjmedel-tryck in elkabeln där du ska göra böjen-värm pexen med varmluftpistol och sen får du visa vad dina muskler går för.( ett skruvstäd hjäper nog till alt en domkraft från en bil med en halvrund vedklabbe emellan pexen och domkraften.
Hoppas det löser sig eller att någon kommer med en bättre lösning.
Leta rätt på en gammal kasserad grov 3-fas elkabel i någon container som passar in inuti din pex-40, du bör ha runt 1 mm glapp, klipp till c:a 60-80cm av den kasserade elkabeln-tejpa på en fiskelina på elkabeln-spruta in ww40 smörjmedel-tryck in elkabeln där du ska göra böjen-värm pexen med varmluftpistol och sen får du visa vad dina muskler går för.( ett skruvstäd hjäper nog till alt en domkraft från en bil med en halvrund vedklabbe emellan pexen och domkraften.
Hoppas det löser sig eller att någon kommer med en bättre lösning.
Jag känner inte till detta specifika rör, men generellt fungerar det att fylla metallrör med sand och sen värma med gasol inför böjningen. 40mm känns däremot som en väldigt stor diameter för att böja utan att använda sig av maskiner.
/CC
/CC
Produkter som diskuteras: "WD 40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Försök byta tillbaka till 32mm PEX, så blir allt enklare.
Tänk på att PEX alltid strävar efter att gå tillbaka till ursprungsläget, dvs rakt. Om du kröker ett 40-rör med värme så behöver ändå en fixtur om kröken är skarpt. Risk är annars stor att röret får en knäck av sig självt efter några veckor.
Sand är lurigt. Det kommer att göra repor i innerskiktet ochdet känns inte helt bra. Använda lösningsmedelsbaserade glidmedel på insidan känns inte heller rätt. Hellre då diskmedel eller potatismjöl.
Tänk på att PEX alltid strävar efter att gå tillbaka till ursprungsläget, dvs rakt. Om du kröker ett 40-rör med värme så behöver ändå en fixtur om kröken är skarpt. Risk är annars stor att röret får en knäck av sig självt efter några veckor.
Sand är lurigt. Det kommer att göra repor i innerskiktet ochdet känns inte helt bra. Använda lösningsmedelsbaserade glidmedel på insidan känns inte heller rätt. Hellre då diskmedel eller potatismjöl.