Hej!

Vad tror ni andrahandsvärdet är på en elpanna som köps i år (Nibe EVC 13) för 11000 svenska pesetas...

Anledningen att jag frågar är att jag hamnat i en knepig sits på grund av Murphy och hans lag... :'(

Jag har idag en motsvarande elpanna, fast 20 år äldre, och den har gått sönder vid helt fel tillfälle.

Jag ska inom tre månader påbörja en utbyggnad av huset med cirka 50% samt tilläggsisolering av ytterväggar och vind samt byte till treglasfönster.

Den vattenburna värmen skall konverteras till vattenburen golvvärme, samt jag ska även byta till någon form av värmepump.

Min plan var att ha kvar min gamla el-panna i ett eller kanske två år efter ombyggnad så att jag ser vilken förbrukning jag får, men de planerna gick åt h-vete nu...

Vad skulle ni gjort. Jag funderar på att köpa en billig el-panna nu och sedan býta om två år, men jag vet inte om det är så smart... Känns lite som att kasta pengar i sjön. :-/

/Jonas

det är nog ingen bra affär.................kolla efter en beg.........många byter till fjärrvärme o får en panna över......bor du söder ut kan jag fixa en för fika pengar

OK. Tack för tipset...

Jag bor i södra Stockholm...

Ska försöka hitta en beggad...

/Jonas

Du kanske kan använda dig av en elvvb i nödfall ett tag. Jag har en bekant som har gjort så en tid.
Låt vattnet cirkulera genom den och ställ in önskad temperatur på termostaten.
Tänk på att få rätt öppningstryck på säkerhetsventilen.
(den som hör till vvb kan ha för högt öppningstryck)

Det finns gott om begagnade elpannor på BLOCKET som sagt.

Jag annonserade själv på blocket om att köpa en begagnad elpanna och varmvattenberedare och fick tag i grejer som var tre år gamla för ett totalpris av 5000 från en som konverterat till fjärrvärme.

Det var just en Nibe EVC13 och en Termia rostfri 200liters varmvattenberedare och så fick jag med en massa koppar och plaströr som han använt vid sin installation.
:)

Håller med de övriga. köpte själv en tre år gammal panna för halva nypriset. Köp helst en som du får se i drift innan. Jag tycker att en panna med VVB från 2000 och uppåt ska kosta mellan 5000-10000 beroende på ålder och modell. Tänk bara på att installationen kanske blir dyrare än pannan om du inte har bra kontakter som kan installera.

en markvärmepump går att köra som el-panna!
kan jag skulle nog köpa en begagnad på Blocket, lär nog gå att pruta satigt på dom priser vissa anger, då ingen lär köpa dom. vam köper en begaggnad elpanna? förutom nån i din sits.

Varför inte köpa en värmepump redan nu o köra den som ren elpanna tills du orkar/har tid/pengar att borra eller gräva.

Varför inte köpa en acktank med elpatroner om du nu ska fortsätta med vattenburet. Den funkar ju bra som elpanna tills vidare så kan du koppla på vilken värmekälla du nu vill ha sedan. Bättre än att koppla in nå´t som sedan ska kastas ut.

Hej!

Erik_D skrev:
Varför inte köpa en värmepump redan nu o köra den som ren elpanna tills du orkar/har tid/pengar att borra eller gräva.
Anledningen till att jag inte vill köpa en värmepump nu är att jag inte vet vilken förbrukning huset kommer att ha när det är tillbyggdt, tilläggsisolerat mm...

Idén med en acktank är inte dum, men hur blir det med styrningen av värmen då?

/Jonas

Du shuntar ut den temperatur du behöver på vattnet, manuellt eller med shuntautomatik (kostar ca 3000) ex på vad jag tänkte på har du här.http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm De är inte billigas men det är bra beskrivet i alla fall. Annars har effectapannan en bra tank.

Det kan väl inte vara så överdrivet svårt att räkna ut ungefärlig förbrukning på ditt hus efter ombyggnad?.

Ta till pumpen lite det kostar inte mycke extra. En acktank i serie med radiatorslingan löser problemet med korta gångtider om det är det du är rädd för

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.