Tack för alla svar: Vi testade att böja med värme men iom att pexröret var inneslutet av ett metallhölje ledde det bara till att röret deformerades.
Sedan byggde vi en enkel "böjmaskin" av en Europapall, plywood, och lite brädor. Sedan böjde vi röret utan värme. Böjen blev hur fin som helst. Såg nästan fabriksböjt ut.
Varför vi använde 40 mm är att Wirsbo angav det i sin specifikation till just det bygget.

mvh
David

Om det är pex-al-pex du pratar om så ska du absolut inte använda temperaturer över 55 grader celsius.
Jag fick varningen från leverantören av min slang att den skadas av höga temperaturer. Den slang vi använder är viiserligen bara 20mm men den skall böjas med en "böjfjäder" för att behålla formen vid böjning, annars plattas den till.

Jag misstänker att även pex skadas av höga temperaturer och generellt gäller att absolut max är 75 grader och då mycket kortvarigt.

Försök att hitta en böjfjäder för dina rör.

ruthblad skrev:
Jag misstänker att även pex skadas av höga temperaturer och generellt gäller att absolut max är 75 grader och då mycket kortvarigt.

Försök att hitta en böjfjäder för dina rör.
Som exempel gäller för Wirsbos combipex (den som kan användas till "allt") att max momentan VATTENtemp är 95 grader och kontinuerlig temp är 70grader.

En böjfjäder för 40mm rör skulle vara kul att se, och ännu roligare måste det vara att se någon få till en krök.... Jag minns att jag själv hade vissa problem att få in ett 25mm rör i en fixtur - fast jag är ju lite klen också..... ;)

Det gick faktiskt hur bra som helst att få till en krök på 40 mm men då var vi tvungna att bygga en "böjare" först. Kanske metallhöljet utanpå röret hjälpte till att behålla böjen.

mvh
David

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.