Hoppas nån har synpunkter på detta och orkar ta sig genom inlägget från en rookie på uppvärmning ???

Har en elpanna i källaren med inomhusgivare monterad på vägg i entréplanets v-rum. Dessutom finns i samma rum inomhusdelen av en Airwell luft/luftvärmepump samt en öppen spis med insats. Scenariot är följande i min en och en halvplanskåk med källare: inomhusgivaren för pannan ställd på 20 grader och luftvärmepumpen på kanske 20 grader gör att pannan sänker effekten vilket medför att temperaturen på övervåningen sjunker pga av kalla element och iskallt klinkergolv i badrummet. Luftvärmepumpen kan inte värma övervåningen utan där är temperaturen beroende av elpannan. Samma om jag skulle slå av pumpen och kanske elda i spisen istället. Får ju då varmt på entréplanet men kallt uppe pga av att elpannan då också sänker effekten eftersom inomhusgivaren känner av att temperaturen är högre än inställt värde. Min tanke är att flytta upp inomhusgivaren för elpannan till övre planet för att få pannan att värma detta plan utan problem trots värmepump igång och ibland ytterligare värme från spisinsatsen där nere. Men kommer det medföra att pannan inte värmer elementen över huvudtaget på entréplanet då? Annat än när pumpen stannar för att det är för kallt ute vill säga?

Överkurs: Och den dagen jag vill värma upp källaren då? Där finns inga element idag men planer finns att installera radiatorer för vattenburen värme även där. Vad händer då med dom om inomhusgivaren sitter två våningar upp? Ytterligare en givare i källaren kanske? Går det att komplettera med på gamla pannor också? Blir ju kanske luft/vattenvärmepump tills dess men det är inte säkert.

mvh

Stefan

En av nackdelarna med inomhusgivare när man sätter in extra uppvärmekällor i huset (värmepump/kamin), alltså kallt i andra delar av huset.

Du har redan föreslagit lösningen, flytta upp givaren.
Antar att denna givare styr framledningstemperaturen i sin tur, så lär inte bli några problem mer att det blir kallt på entreéplan (det behövs fortfarande värme på övreplan).

Så testa att flytta givaren och se vad som händer.
Se bara upp med att det finns vissa regleringar som har 230V ut i givaren, så bryt alla ström till elpannan etc. innan du börjar pilla.zå ditt

T
Du glömde tala om en detalj, har du termostatvred på dina element ? Kolla detta innan ev flytt av termostat.

Om du har termostatvred på elementen är mitt förslag enbart givare på framledningen i pannrummet samt utomhusgivare på husets norra sida för elpannan.

Om du inte har termostatvred kan du börja flytta på termostatet, jag skulle först prova ett annat rum på bottenvåningen som värmepumpen inte når (då värme stiger är risken att ditt termostat på ev övervåning får undervåningen att bli några grader kallare, och med solens hjälp kan det bli ännu större diffar mellan våningsplanen. Version 2 är nog att sätta termostatet i halvvägs upp i trappan upp, svårt att säga exakt-beror helt på ditt hus planlösning.

Om du senare ska ha element i källaren är det bästa nog första förslaget, d.v.s att du har termostatventiler på elementen, givare på framledning och utomhusgivare, funkar utmärkt för mig trots att jag har en granitgrund-källare som är väl trög att värma upp

Som Fritt-Drag varnade om: se upp med ev 230V i termostatet, ganska vanligt på äldre system.

Tack för svaren. Men nu blev det jobbigt.. jag har termostater på elementen. Ska jag alltså i princip koppla bort inomhusgivaren då istället? Givare på framledningen och utomhusgivare tycks finnas enligt texten i manualen men jag vet inte var dom sitter. Det står vidare att "rumsgivaren är huvudreferens vilket passar i de flesta villor", samt att " t ex i tvåfamiljshus eller likande kan elpannans reglercentral styras via utomhusgivare och framledningsgivare".
Kan man alltså använda denna konfiguration även i enfamiljskåk? Var sitter framledningsgivaren tro? Utegivaren borde ju gå att se, får väl hem och leta. Regleras då rumstemp via elementens termostatvred från rum till rum?
Jag som tyckte det verkade så enkelt att bara flytta rumsgivaren.. :-/

T
Svar Ja: Du kan ställa om till enbart givare på framledning+utomhusgivare ( och koppla ur termostatet i vardagsrummet), då regleras varje rum inbördes av termostaterna på elementena (och du spar mer energi).

Framledningsgivaren sitter oftast efter "shunten" som reglerar värmeflödet i slingan ( 3 vägs venil med liten elmotor på - förmodligen sitter denna inuti din elpanna - kolla om du kan se shunten). Utomhusgivaren sitter till 99% på husets norra sida (rund eller kvadratiskt plastlock med vit ledare) ibland direkt under taknock eller balkong-annars direkt ovanför ett källarfönster.

Ta fram bruksanvisningen och se hur du kan ställa om givarna, eller ring tillverkaren-dom ska kunna ge dig full info i detta, om du har tur är det bara en knapptryckning som behövs i detta fall.

Tack för bra info - ska titta därhemma ikväll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.