Flyttar om två veckor in i ett gammalt hus (äldsta delen byggd 1909) som värms med direktel och vedeldning. Det finns en vedspis, en inbyggnadskamin och en traditionell öppen spis av mindre modell, alla på samma murstock. De förra ägarna eldade flitigt (förbrukade ca 15 kbm ved/år, elen gick på ca 19 000 kwh/år). Vad jag har förstått så är inte murstocken provtryckt under tiden som de har bott där (sedan -99). Och när det gjordes innan det vet jag inte.
Min fråga är då hur ofta bör man låta sotaren provtrycka? Är det dags att göra det innan vi börjar elda i höst?

Tack så länge :-*

Hejsan.. Det avgör sotaren om han tycker att den börjar bli dålig eller om skorstenen är dålig så ska han säga till..  Och föreslå en provtryckning..  Nästa gång han är där o sotar kan ni ju fråga han vad han tycker om skorstenen om det behövs renoveras eller liknade..

Provtryckning görs ju bara vid ev försäljning, eller vid misstanke på att det skulle vara något problem med skorstene (tex om den inte har blivit eldad på i flera flera år)

Kolla med sotaren han har säkert någon notering om när senaste provtryckning var i fastigheten..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.