Hepp

Jag har under min ombyggnad av köket flyttat köksfläkten såpass så att det gamla hålet in i murstocken ej ska användas längre.
Det befintliga röret som satt fastmurat in i murstocken satt så löst och dåligt murat så jag fick det i handen när jag kände på det.

Kan någon ge mig tips på hur jag ska gå tillväga för att mura igen det hål som nu finns in i murstocken?

Det enda jag tror jag lyckats lista ut genom sökningar på nätet är att man ska använda lerbruk istället för murbruk, men jag har inte förstått av vilken anledning det ska göras???

Ja, just det, en sak till, hur undviker jag att bruk faller in i kanalen när jag murar igen hålet?

Finns det andra sätt att lösa det, tex att sätta in en ventil i det befintlig hålet?

Tacksam för tips och hjälp

// A

Hej Andreas
Hålet är bara att mura igen,med en sten tegel eller siporex du kan använda vanligt murbruk B,det är ju ingen rökgaskanal.
Om det kommer ned lite bruk gör väl ingenting, för om allt är som det ska så används kanalen inte till något annat.
Tänk på att det regnar ner i kanalen,finns det inte någon luftning "genomströmmning"av luft så blir vattnet kvar.täck över hålet i skorstenen så att vatten inte kan komma in

MVH L-Å

Tack för ditt svar.

En undran bara, för att undvika problemet med vatten i kanalen, kan det hjälpa om man monterar in en vanlig ventil i hålet?

// A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.