Jag skulle vilja ha era åsikter beträffande valet av uppvärmning.

Vi har ett luftburet värmesystem som jag tidigare skrivit om på forumet. Idag elberoende m a o. Jag tar 2/3 återluft i vardagsrum och 1/3 del uteluft. Det här värms sedan i ett luftvärmeaggregat med elelement.

Jag har kommit över ett vattenburet luftvärmeaggregat som är avsett som ersättare mot just mitt system. En fundering har då varit att borra efter värmen och investera i en bergvärmeanläggning.

Det innebär dock en del nackdelar har jag kommit fram till. Inte nog med att investeringen är stor. Jag måste också skaffa en ack.tank på minst 300 liter för att göra vp:n rättvisa. Jag kan ju inte låta kompressorn jobba mot ett för litet rörsystem, volymmässigt. Skulle trasa sönder den bästa vp:n i världen på sikt.

En ytterligare nackdel är att jag vill (kräver) en eldstad som jag kan myselda i ganska ofta. Då känns det bara kaka på kaka om jag har en årsförbrukning på enligt beräkningar ca 8 000 kWh med vp:n. Samt att investeringarna bara skenar!!!

Istället har jag räknat på frånluftsvp nu tillsammans med tyngre eldstad, typ kakelugn. Med FLVP:n skulle jag ligga på ca 12 000 kWh mot bergpumpens 8 000 kWh per år. Alltså inga ofantliga förluster. Mitt hus har ett nettoenergibehov exkl hushållsel på ca 22 000 kWh per år. Jag spar alltså ca 10 000 kWh ändå med FLVP.

För att sen maximera mina önskemål om eldning (har lite pyromani i mig ;) ) tänkte jag montera en kakelugn i vardagsrummet. Om jag väljer en ugn som kan eldas flexibelt bör jag få en mycket fin och behaglig uppvärmning. Med flexibelt menar jag att ugnen skall klara både regelbunden eldning och oregelbunden eldning. Ibland orkar man inte elda och ibland är det svinkallt både ute och inne ;D
Det fina med ugnen i vardagsrummet är att det sugs ut återluft där som sedan fördelas via luftvärmeaggregatet till hela huset 8)

Kostnadsmässigt ligger (enligt mina "priser") lösningen med FLVP och kakelugn i alla fall ca 30 000 :- under bergvärme.

Vad tycker ni?

Hur skulle ni göra?

Hur kraftig är den FVP du talar om? Jag är tveksam om du kan spara 10 000 kWh med en FVP om den är på de normala 2 kW. De brukar spara 6000-8000 kWh. Den enda som ger högre besparing är Comfortzone som är på 5 kW. Jag vet inte om den har möjlighet att ge värmen på tilluften.

Annars är kakelugn ett bra komplement till FVP. Om man eldar när det är som kallast slipper man mycket av eltillskottet.

FLVP:n är på 2,1 kW (som vanligt). Det är en Stiebel Eltron LWA 303 med 300 liter varmvatten.

Kör man beräkningsprogram på produkterna med mina förutsättningar ger det en besparing på 10 000 kWh :-/

Kanske skall tas med en nypa salt. Men då tror jag att samma beräkning med bergvp:n inte heller motsvarar de utlovade besparingarna helt och hållet.

Tanken är att det skall ge en fingervisning i alla fall.

Men lyckas jag elda 5 kbm ved på en säsong motsvarar det ju ca 5-7 000 kWh nyttig värmeenergi till huset. Om då FLVP:n ger en besparing på 8 000 kWh mot utlovade 10 000 kWh känns inte så väsentligt.

Jag har ett TFX-system kompletterat med kakelugn i ett av rummen. Trots att vi bor i ett enplanshus med helt öppen planlösning märker jag att det är svårt att sprida värmen från kakelugnen. Det blir ordentligt mycket varmare i rummet där kakelugnen står än i övriga huset.

Jag är tveksam till at det går ha utsug av återluft i samma rum som kakelugn. Ett undertryck i rummet suger ju in rökgaserna, eller?

Jag funderar över att sätta in ett vattenvattenburet luftvärmeaggregat som ska kopplas till fjärrvärme. Frågan är om de godkänner detta för att koppla på fjärrvärmeslingan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.