Hej

På vilket sätt är det lämpligast att sprida värme? Vi har en kamin i vardagsrummet och det blir väldigt varmt där om vi ska elda så att hela huset värms. Vi tänkte montera en ventil mellan hall och vardagsrum för värmespridning. Nu har vi fått två olika instruktioner på hur ventilen skall monteras.

Alternativ 1: Ventilen monteras så att värme förflyttas från vardagsrum till hall.
Alternativ 2: Ventilen monteras så att kall luft pressas in i vardagsrummet och på så vis trycker ut den varma luften åt andra hållet.

Vilket kan vara det rätta?

Tack på förhand
Aljan

Jag hade valt alt2 för att få fart på luften.
Men även en takfläkt i vardagsrummet tillsammans med ventilen skulle vara fint.
Det finns nog inget rätt eller fel hur man sätter ventilen är bara att prova sig fram.

Jag skulle flytta den kalla luften till vardagsrummet & jag skulle försöka ta den från det rum som ligger längst bort, för att skapa ett undetryck där så att den varma luften kan gå igenom hela huset

galento
Hej,vi har en köks-spis(Tirolia) som vi eldar i och har monterat en kanalfläkt(S&P) med termostat och varvtalsreg. till denna som blåser ut varmluften till hallen på andra sidan väggen och fördelar ut i huset,tycker detta funkar mkt bra.Tidigare blev det olidligt hett i köket och kallt i övriga rum men med fläkten blev det stor skillnad,men planlösningen på huset är är nog en viktig faktor ,vi har enplanshus.

Det finns inga genvägar, prova olika alternativ. Ta en friskluftsfläkt och prova ut bästa placering, 1 m i höjdskillnad kan ge ett helt annat utfall.
Ibland är det bättre att trycka ut värmen ibland bättre att pressa in "kalluft", omöjligt att förutse. Har försökt, jag lovar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.