Hej!
Jag får en braskamin installerad snart. Den kommer att värma övervåningen i mitt souterrängradhus. Nu har jag en idé om att kunna, via en kanal, trycka ner värmen genom en kanal ovanför kaminen till nedervåningen. Clas Olsson har en kanalfäkt TD 160/100. Effekt 35/23, 2500/2100 v/min, luftflöde 160 m3/tim. Min fråga: Orkar den trycka ner varmluft 4,5 meter så att det blit varmt nere vid golvet via en utventil där?
Huset är byggt -73 och har självdragsprincipen utan hjälp.
Vad tror du?
Alf

Tryck upp kall luften istället. detta bildar ett undetryck på undervåningen & ett övetryck på övervåningen & den varma luften tar trappan ner till undervåningen.

Ok, men nu när jag provar att sätta en vanlig bordsfläkt riktad neråt i trapphuset så verkar den kunna trycka ner värme så att undervåningen blir varmare. Mitt radhus verkar bygga på att självdraget i en inluftsventil i källaren och värmen som stiget uppåt ska skapa cirkulation. Om jag då skyndar på cirkeln genom att snabba på "uppåtluften" så borde källaren bli kallare?! Det jag inte fattar är hur övervåningen luft ska kunna vandra ner då? Jag tänkte bidra till den naturliga cirkulationen genom att tillföra den uppvärmd luft från övervåningen till nedervåningen. Hindret borde vara om fläkten inte orkar dra ner varm luft till golvet nere. :-/

Förresten om övertrycksprincipen skulle funka så så borde jag ha ett hål med inluft till kaminen som tar kalluft från undervåningen, eller?!

affepaffe skrev:
Förresten om övertrycksprincipen skulle funka så så borde jag ha ett hål med inluft till kaminen som tar kalluft från undervåningen, eller?!
Nä.
om du tar inluft til kaminen så försvinner luften & ersätts med kall luft från ventiler & springor.

om du trycker in kall luft från botenvåningen i rumet du har kaminen, så kan du elda mer utan att gå i bar överkropp.

om du förflyttar sen varma luften så reskerar du att den svalnar på vägen i ventilationstrumman

Ahm, ok. Min fysikaliska motsägelse är inte riktigt utklarad. Varm luft borde inte vandra ner från övervåningen till undervåningen (som är målet) via annat än faktorer som pressar/drar ner den. Kan lufttryck åstadkomma detta?! Det verkar som att när jag placerar bordsfläkten i trapphuset riktad neråt så kommer en del varmluft ner ändå. Nu står den med full sula riktad uppåt och det tycks som om det känns kallare nere. vete fasen hur detta funkar!!!

hur du än gör så får du bästa verkningsgraden om luften kan cirkulera, trycker du bara ner luft så blir det ju "fult"

du bör ha en öppning i andra änden så luften kan koma tilbaka till övervåningen

Ja nu är jag med på banan igen. Jag tänkte leda ner luften via en kanal som suger in luften ovanför kaminen och sedan ner i souterrängplan ut på hallgolvet där. Sedan är tanken att det öppna trapphuset i andra änden av hallen ska låta luften vandra upp till övervåningen igen. Då blir det en cirkel av luften. Undrar bara hur stark kanalfläkten måste vara för att klara skivan.

Montera in ett Ftx system Ilto som har 5 kanaler och få cirkulation i huset från din braskamins överskottvärme fördelat i huset, så har ni löst 2 stora beståeende problem

gugge111 skrev:
Montera in ett Ftx system Ilto som har 5 kanaler och få cirkulation i huset från din braskamins överskottvärme fördelat i huset, så har ni löst 2 stora beståeende problem
ja vist är det bästa lösningen, men kanske är mycket svår & dyr att genomföra i en gammalt hus.

T
Ditt koncept funkar, men jag är osäker på denna fläkt då jag själv har en TD 160/100 som ger mindre än 160m3/tim beroende på motståndet i rören. Att se upp med är att fläkten låter rejält, Clas O anger visst 35/39db men fabriken säger 48db (och det hörs !!). Ta rummets antal m2 ggr takhöjden (ex: 5m x 5m = 25m2 x 2,60m takhöjd = 65m3) alltså ger en TD 160 då c:a 2,46 i omsättning av rummets totala luftinehåll per tim, så jag är osäker om denna fläkt räcker att värma upp tillräkligt om nu luften ex är 10 grader varmare ovan kaminen.

Sen ska en fläkt helst suga luft snarare än knuffa, så fläkt-placeringen bör då göras i nedre rummet, och det får inte heller bli för varmt då livslängden på fläkten avtar med den värme som den utsätts för, att se upp med i denna konstruktion typ kanalfläkt där motorn sitter inuti kanalen och då inte får någon kylning, kanske en radialfläkt som har större tryck/kapacitet och får kylning genom motorns externa placering kan vara något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.