1 404 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
bergvärme fordummies?
Vi står i begrepp att bygga nytt hus (A-hus). Till kåken hör som standard golvvärme gm. vattenburen värme med elpanna i värmepump och frånluftsvärmepump(citerat ur lev.deklarationen). Eftersom vi har absolut noll komma noll koll på såna här saker, men har hört att bergvärme ska vara mkt. ekonomiskt att sätta in fundrar vi på att köpa till detta istället för/också. En nybliven husägare sa att de sänkt driftenfrån den av a-hus beräknade 20000:-/år till 5-6000:-
Har läst några trådar på ämnet bergvärme här, men fattar just inget av alla facktermer om pumpar och borrdjup och sånt. hjälp, någon?!?!?!
Har läst några trådar på ämnet bergvärme här, men fattar just inget av alla facktermer om pumpar och borrdjup och sånt. hjälp, någon?!?!?!
Bergvärme är ett ekonomiskt alternativ när det gäller äldre energislukande hus.En del hävdar att det alltid är ekonomiskt..Men enligt min mening ska man isolera såpass bra i ett nyt hus att det inte lönar sig.Återbetalningstiden blir lång,och när den dagen kommer vet man inte hur läget är.Skulle jag bygga,så skulle jag isolera bra,satsa på frånlufts VP,och få bra luftmilö,samt en ved eller pelletskamin.Eller en modern pelletspanna som Janfire NH,och veta att man använder inhemsk förnyelsebar energi.Andra här på forumet har annan mening,så det är upp till dig att sätta dej in i ämnet.
Bergvärme är alltid billigare i drift, än en frånluftsvärmepump, dock så är instalationskostnaden rätt hög (lika hög som en pellets eller vedanläggning)
så det kan ta tid att tjäna in investeringen man gör när man instalerar bergvärme, om man har en välisolerat hus som i sig inte drar allt för mycke energi.
det bästa alternativet vid nybygnation brukar vara ytjordvärme, detta är exakt samma värmepump som vid bergvärme, men istäler för att sänka ned en slang i et borrat hål, så lägger man ut slangen på tomten på ca 1m djup.
om man desutom sertill att göra detta ihopp med att man endå har en grävmaskin på tomten som ska plana ut & så, så kan man instalara detta till ett extremt billigt pris.
så det kan ta tid att tjäna in investeringen man gör när man instalerar bergvärme, om man har en välisolerat hus som i sig inte drar allt för mycke energi.
det bästa alternativet vid nybygnation brukar vara ytjordvärme, detta är exakt samma värmepump som vid bergvärme, men istäler för att sänka ned en slang i et borrat hål, så lägger man ut slangen på tomten på ca 1m djup.
om man desutom sertill att göra detta ihopp med att man endå har en grävmaskin på tomten som ska plana ut & så, så kan man instalara detta till ett extremt billigt pris.
Där ser man CarMan.Bara för att du har ytjordvärme så tycker du att alla andra också ska ha det.Man kan ha olika åsikter och acceptera det.Men att satsa på isolering,och billigare investering är enligt min åsikt vettigast.Om framtiden vet vi inget,kan bara gissa.Vad gäller pelletspanna,så är investeringen för en "underhållsfri" på 20kW cirka 90 laxar,det får du troligen ingen berg-VP anläggning för.Men med VP slipper man hantering med pellets,som en del uppfattar som betungande.
1. jag har inte ytjordvärme !Emilsson skrev:Där ser man CarMan.Bara för att du har ytjordvärme så tycker du att alla andra också ska ha det.Man kan ha olika åsikter och acceptera det.Men att satsa på isolering,och billigare investering är enligt min åsikt vettigast.Om framtiden vet vi inget,kan bara gissa.Vad gäller pelletspanna,så är investeringen för en "underhållsfri" på 20kW cirka 90 laxar,det får du troligen ingen berg-VP anläggning för.Men med VP slipper man hantering med pellets,som en del uppfattar som betungande.
2. presis som jag skrev så är ytjordvärme billigare at instalera än pelletsanläggning.
kostar ca: 80 000:- & om du gör det ihopp med annan tarkarbeta kan det bli billigare (60 000
Så är tråden rensad på tråkiga kommentarer. Som vanligt behöver man inte tycka lika och detta är ett forum som är till för diskussion. Orkar man inte sakligt framställa sin åsikt utan ägnar sig åt spydiga kommentarer istället, så kan man låta bli helt.
Får jag be forumets samlade kompetens att hjälpa Brogatan på traven istället för att debattera uppvärmningsalternativ (igen...).....
Får jag be forumets samlade kompetens att hjälpa Brogatan på traven istället för att debattera uppvärmningsalternativ (igen...).....
Om ni tittar bakåt några sidor i denna avdelning så finns det en hel del skrivet i ämnet - uppvärmning av nybyggda hus. En hel del att läsa och ta till sig, men antagligen värt mödan.
Jag tror dom flesta som bygger nytt i normalstorlek kommer fram till att bergvärme kan vara svårt att motivera ekonomiskt, just pga kostnaden för borrhålet. Att någon kapar kostnaden till en fjärdedel av vad man kan förvänta sig med den standardmonterade frånluftsvärmepumpen, det håller jag för osannolikt - det är nog lite äpplen och päron i dom siffrorna.
Mer isolering, jordvärme, pellets, kanske extremfallet av frånluftsVP Comfortzone (finns flera trådar om detta) är alla antagligen bättre alternativ. Kanske....
Jag tror dom flesta som bygger nytt i normalstorlek kommer fram till att bergvärme kan vara svårt att motivera ekonomiskt, just pga kostnaden för borrhålet. Att någon kapar kostnaden till en fjärdedel av vad man kan förvänta sig med den standardmonterade frånluftsvärmepumpen, det håller jag för osannolikt - det är nog lite äpplen och päron i dom siffrorna.
Mer isolering, jordvärme, pellets, kanske extremfallet av frånluftsVP Comfortzone (finns flera trådar om detta) är alla antagligen bättre alternativ. Kanske....
Klicka här för att svara