Wizeguy skrev:
Det som gör mig lite osäker med calmar pannan är att den är ca 10000kr billigare än tex baxis panna som har nästan lika verkningsgrad. ??? Vad får man för dom 10k? längre hållbarhet? 5år? 10år? 15år?.
Vikten ger en liten fingervisning om livslängen. Calmar V33 väger 320 kg medan Solo Innova 30 väger 505 kg. Det är alltså mer plåt att slita på.

perf skrev:
Vikten ger en liten fingervisning om livslängen. Calmar V33 väger 320 kg medan Solo Innova 30 väger 505 kg. Det är alltså mer plåt att slita på.
Orlan's 40kw väger 550kg, kostar 19300kr. 8)
Molle pannan väger 500kg, kostar väl 23000kr tror jag. 8)

;DSkämt åsido hade jag valt Baxi´n om den inte hade passat så hemskt illa i just vårt pannrum... ;) Baxi använder 7mm plåt där andra nöjer sig med 5mm.

Mannehund skrev:
Baxi använder 7mm plåt där andra nöjer sig med 5mm.
Nu vet jag inte om det är så mycket nytta av 7mm plåt i vedmagasinväggar. 5 mm bör räcka långt också i ytor som inte utsätts för direkta lågor. Brännkammare under är ju belagt av keramik så där har plåttjockleken inte så stor betydelse heller.... tror jag.
Mycket av pannans vikt kommer från dom tunga keramiska delar så inte alla kg kommer från plåten men det är ett gott tecken att man får något för pengarna.

DemOOnix, alla dom moderna vedpannor byggs utan vvb i. eftersom dom skall köras med akumulatorer.

Min favorit var den robusta CTC 35V men för liten vedvolym och resulterar i för många besök i pannrummet.
Nu står det Atmos 40kW ( vikt 430kg, 180liter vedvolym) + 3000l ack i källaren ( husyta 200m2 + 100 m2 varm källare). Beräknas ladda akumulatorer på 2-3 inlägg. Testas kommande vinter.
gaia

Bör man försöka räkna ut så att man fyller tankarna på "hela" inlägg i pannan!?

tex om jag har en panna som fyller tex 2000liters acktank på ett och ett halvt helt inlägg i pannan.. Är det bättre att kanske ta 2500liters acktank då så att man kan lägga i 2 hela inlägg istället?
Det kan ju iofs vara rätt svårt att räkna ut med tanke på att veden kan vara olika torr osv.. men är det värt att räkna på sånt oxo?

eller får det bli som det blir bara..?

Hihi .. Jag har 2*750 liters tankar ..

gaia : alltså .. det jag skrev om att jag valde beredare i tanken var istället för slinga. Självklart vet jag att alla nya morderna vedpannor inte har beredare.
Dock skulle jag ha valt slingor idag om jag gjorde om mitt val.

Wizeguy skrev:
Bör man försöka räkna ut så att man fyller tankarna på "hela" inlägg i pannan!?  

tex om jag har en panna som fyller tex 2000liters acktank på ett och ett halvt helt inlägg i pannan.. Är det bättre att kanske ta 2500liters acktank då så att man kan lägga i 2 hela inlägg istället?
 Det kan ju iofs vara rätt svårt att räkna ut med tanke på att veden kan vara olika torr osv.. men är det värt att räkna på sånt oxo?

eller får det bli som det blir bara..?
Du måste ta hänsyn till att huset tar ut värmen under tiden det brinner i pannan = kanske en riktig kall dag måste du lägga 2 fulla inlägg ändå? Då utnyttjar du din panna utan att gå till pannrummet en tredje gång mitt i natten :).
Ang, val av akumulatorer så är det bäst med en stor än många små men husets dörrar har ju sin begränsning. Max 3 styck ( blir dyrt med rördragning och isolering med fler). Skulle satsa på en mindre 500-750 med vvb och elpatron (i fall man vill låta bli att elda på sommaren och i fall haveri på pannan) och en stor 1000-1500 slavtank som kan kopplas bort när elpatronen är igång ( minskar förluster). Båda vällisolerade upp till 30cm tjockt fex inbyggda i en "skåp" med lösull i. Sen är det ju bekvämlighetsprincipen som avgör hur ofta du vill/ kan gå till pannrummet och elda.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av att elda mot akumulatorer men hoppas att vi slipper lägga i 3-4gånger under ett dygnet som vi gjorde med förugnen + en gammal kombipanna. Vi får elda fullt på eftermidagar/kvällar och se hur långt det räcker ;). Och "det får bli som det blir"....
Husets isolering och yta påverkar ju behovet så varje sån anläggning är en anpassning till detta villkor.
Stora tankar med liten panna känns inte så smart men tvärtom är inget bra lösning heller. Fast det är lättare att koppla en tank till ( om man har plats med den) än att byta pannan till en större ;). Det är i alla fall i vårt fall eftersom transportvägen till källaren är nu igenmurad ;)
gaia

Dem00niX skrev:
Hihi .. Jag har 2*750 liters tankar ..

gaia :  alltså .. det jag skrev om att jag valde beredare i tanken var istället för slinga.  Självklart vet jag att alla nya morderna vedpannor inte har beredare.  
Dock skulle jag ha valt slingor idag om jag gjorde om mitt val.
Då har jag missförstått....  :-[
Vi har inte valt slingor heller och nu är det för sent att utnyttja det goda rådet :'(
gaia

En till följdfråga på detta med varmvatten då..

Om man nu då har varmvattenslingor i tanken och inte eldar så att man måste värma på annat vis.. kan man inte sätta en varmvattenberedare EFTER slingan ifrån acken.. dvs utanför tanken? går det? är det isåfall att föredra emot elpatron som värmer hela tanken?

Det ska väl gå. Så skulle jag iaf vilja ha det om man inte valde solvärme då.
Nu sitter jag med min sketna beredare i tanken.
Dock så finns det GOTT om varmvatten när man ska ta sig en dusch iaf.

Wizeguy skrev:
En till följdfråga på detta med varmvatten då..

Om man nu då har varmvattenslingor i tanken och inte eldar så att man måste värma på annat vis.. kan man inte sätta en varmvattenberedare EFTER slingan ifrån acken.. dvs utanför tanken?  går det? är det isåfall att föredra emot elpatron som värmer hela tanken?
En väl ispolerad acktank är inte mycket sämre än en beredare.. Elpatronen ska vara högt placerad i acktanken så då värms den bara längst upp.. Tycker det verkar onödigt med elberedare i serie med ackslingan.. ::)

jag har köpt en trycktank på 4,5m3 för 100:-,tyvärr måste jag kapa den på höjden för att få in den igaraget så volymen blir lite mindre. jag resonerar som så att om tanken är lite för stor så kanske inte hela blir laddad på 2 vedinlägg men det är väl inte hela världen eller?

pellefant skrev:
jag har köpt en trycktank på 4,5m3 för 100:-,tyvärr måste jag kapa den på höjden för att få in den igaraget så volymen blir lite mindre. jag resonerar som så att om tanken är lite för stor så kanske inte hela blir laddad på 2 vedinlägg men det är väl inte hela världen eller?
Det spelar ingen roll om inte hela tanken blir laddad.
Det viktiga är att tanken inte blir för liten.

Tänkte bara berätta vad det blev för tankar tillslut :)

Tankarna blev 2st Borö tip1000L.

Tekniktanken utrustas med 2slingor för varmvattnet samt även två slingor för ev framtida solfångare.

Pannvalet slutade på ctcs v35.

Grejerna är beställda sedan 3veckor och lär trilla in inom en snar framtid :)

Tack för alla tips!

Majgårdarna
Bra val ;)

Hur långa slingor tog du?

Andreas_Hansson skrev:
Bra val  ;)

Hur långa slingor tog du?
Snabba svar här :-[ :) 10 resp 15 till varmvattnet och två 15meters till solen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.