En fråga som säkert alla andra vet men inte jag... vad anses normalt i elförbrukning vid ett nybyggt hus på 200 m2 där det är två som duschar varannan dag och det badas barn var tredje dag, diskmaskinen och tvättmaskinen går en omgång om dagen.

Är det rimligt med 22000 kvh /år?

Ja det är rimligt om huset värms med frånluftsvärmepump & inte litter i norra delen av landet.

jag hävdar som vanligt att hustilverkarna är dåliga på att visa vad deras hur drar & dom lever på vågen om att alla tror att nya hus är extremt energisnåla.

man bör om man kan instalera ytjordvärme vid nybyggnation om huset är större än 100 - 120m2

det är vad jag tycker ialla fall.

Man ska i vart fall inte välja elvärme med FVP.

Pellets, FJV, eller mark VP.
Valet mellan dem är en bedömnings fråga.

Riktigt välisoleradehus i söderläge med FTX och solfångare, klarar sig med minimala till skott av värme, men då börjar det bli lite extremt. Inte omöjligt men man måste ha ett bra läge och kunna strunta i anpassningen till bebyggelse traditionen.

Sedan beror ju energiåtgången på sådant som innetemp. golvvärme eller inte osv. Din fråga är nästan omöjlig att besvara uten mer data.

Sök bakåt i forumet så hittar du mera info, bla en rapport från SCB om värme i småhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.