Jag Tänker dra ihop 2 st 125 spiro i ett 4 kantigt plåtschakt 35x35 cm spirorören slutar ca 50 cm under takhuven som har 125 mm rör med kina hatt uppåt samt vent. galler 100x100 på 2 sidor.
Det ena spiroröret kommer från köksfläkten det andra från mek.frånluft.
Kommer detta att funka ?? eller kan det bli problem,och i så fall vad ??
Det blir helt tätt nedåt i fyrkant schaktet så all luft måste gå uppåt.
Varför det blir på detta viset, jo jag renov. ett gammalt hus och plåtschaktet med ovan nämda utstyrsel finns redan sen förut och tänkte att det ska gå att använda utan ändringar.
Mycket tacksam för synpunkter.

Finns två problem som jag ser det.
1. Risk att luften vänder i huven och blåser ner i fel rör. Alltså att matosen blåser ner i ventilation eller tvärtom.
2. Eftersom rören slutar en bit ner kommer huven fyllas med luft från huset. Risk att det bildas kondens i huven (antar att plåtkanal/huv ej är isolerad).

Sedan är det även ett litet problem att imkanalen (kökskanalen) inte är brandisolerad den sista biten. (bara för att vara lite paragraf ryttare) ;)

Varför inte skaffa en "kineshatta" till och koppla upp båda kanalerna, samt isolera spirokanalerna.
Alternativt dela plåtkanalen på diagonalen med en plåt så det bildas två kammare (minskar risken att luften vänder ner igen) och sedan sätta ner isolerskivor runt i huven.

Hoppas mitt röriga förslag hjälper dig :)

En hatt med 2 kanaler,glöm då inte spjällen bara så det inte vänder,kan bli lite problem men kanalen för spisen eftersom där finns matfett och det kan börja kärva ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.