Frågan nedan har jag kopierat från Räddningsverkets sida med frågor och svar om sotning och brandskyddskontrollen, [länk]

Tack hemmakatten! Bra länk.

Andreas_Hansson skrev:
Min sotare säger att han ska sota hos mig 3ggr/år.Men räddningstjänsten och komunen har beslutat att sotning skall ske 2ggr/år om man har en keramik panna.

Har sotarn lurat mig?
Helt klart är det kommunen och inte sotaren som bestämmer fristen så hör med räddningsnämnd eller motsvarande.

Det känns helt klart som om denna branch har haft möjligheten att göra lite som man vill! Vad tycker ni förresten om en sådan här text: "Aviserad sotning som avbokas debiteras en avgift på 62 kr". Den tid som aviserats är under 0715-1100! Man måste för det första ta en halv dag ledigt från arbetet för att släppa in sotaren. Skulle man av någon anledning inte kunna vara på plats vid den tid som sotaren bestämt blir man alltså tvungen att betala en avgift, trots att man själv inte bokat tiden. Visst luktar det överförmynderi >:(! Jag är tveksam till att det håller juridiskt...

Andreas_Hansson skrev:
Min sotare säger att han ska sota hos mig 3ggr/år.Men räddningstjänsten och komunen har beslutat att sotning skall ske 2ggr/år om man har en keramik panna.

Har sotarn lurat mig?
Det finns råd om hur kommunen ska tillämpa reglerna när det gäller sotningsfrister, och där står att fristen kan variera mellan 2 till 3 ggr/år med keramiska pannor.

2-3 ggr/år Avser pannor med keramisk inklädnad i förbränningskammaren
eller motsvarande konstruktion för effektiv förbränning av
bränslet och där pannan är ansluten till ackumulatortank eller
motsvarande anordning.
Fristen 2 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca + 5oC eller högre.
Klippt härifrån:

http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2004-5.pdf

Majgårdarna
Mailade chefen för räddningstjänsten och beslutet jag läste ska börja gälla 1Nov.
Sen räcker det med 2 sotningar per år :)

Dom hade en sotasjälv kurs på torsdag . Jag funderar på att gå den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.