Situationen är följande

Badrummet är i mitten av huset på andra våningen.
Fläktmontering kommer ske i närheten av duschen.
Jag vill inte montera fläkten så att spiroröret går ut genom taket (tegelpannorna).
Tanken är att montera spiroröret så det går upp genom taket i badrummet och sedan rakt ut på ena kortsidan, d.v.s. ca 4 meter från badrummet.
Kommer detta att fungera?

Du måste isolera 100% för att minimera kondens i spiroröret om det är kallt ute.
Kolla även så att ev. kondens har någonstans att ta vägen och inte rinner ut i första bästa skarv.

Det är den lösning våra klantverkare (oj förlåt freudiansk felskrivning hantverkare menar jag förstås) valt i vårt badrum. Vår paxfläkt sitter i taket och den fuktiga luften leds i ett rör till gaveln på huset. det påstås att röret som den fuktiga luften passerar genom är isolerat plus att det lutar nedåt mot utventilen ifall det skulle bli kondens därinne rinner den ut. Förra vintern kunde man faktiskt se istappar hängande från utblåset!

Okej.... Jag har ju inget direkt alternativ då blir det att isolera ordentligt då alltså...

Men det fungerar alltså?

Tänk på att röret måste vara helt tätt när du trycker in luft i röret.

Japp, ska tänka på det. Ska montera gipset idag så det tar några dagar innan fläkten kan monteras.

Du har inte tänkt på att göra någon tryckfallsberäkning
när det blir så långa kanaler och med böjar...
Orkar din Pax fläkt med det hela...??? ;)

När jag pratade med Pax sa dom att det blev en effektförlust på ca 20%

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.