a skrev:
Spec.
Calmar v33
Acktank 2000 l oval + 2 x 10 m slinga
1 elpatron 9 kw m box.
a laddomat 21
1 st Thermomatic cbj villavärmereglering
1 300 l expansionskärl (slutet)
+ alla andra delar som ingår i pannbytet.(eget vatten dyr syrventil)
Och inkoppling av vvb under tiden pannan bytes.
Resor + arbete.
Allt arbete med in o ut med tank o panna,inkoppling el,skorsten.
Pris 106000 inkl moms.
Vad kostar pannan?
Vad kostar Acktank?
Vad kostar elpatron?
osv. osv.
Vad kostar arbetet?

Jobbigt.
När tillgång och efterfrågan gör så att entreprenören inte behöver pressa och motivera sina priser är man tyvärr svag som ensam kund.
Ett högt pris kan även vara motiverat om man vet att entreprenören är välkänd och ansvarstagande. Även efter det att uppdraget är slutfört.

Hej,
Sök upp RoKe´s sträng om hur mycket man betalat för värmeanläggning, där finns lite mer info om du inte redan plöjt den...

Jag pratade med MÅNGA rörpulare innan jag bestämde mig. De "riktiga" rörpularna (alltså de som inte sysslar med annat, eller är knuten till typ Bravida eller annan rikstäckade företag) var alla kategorier dyrast.
Jag hittade en lokal firma som gör främst byggjobb men även rörinstallationer.
Mitt förslag är att ringa och kolla med flera samt höra med grannar, kompisar, kompisar till kompisar osv.

Det går att hitta guldkorn om man ger sig dän på det, tror jag...

Ja, det var tråkigt.
Jag håller tummarna!
;)

Majgårdarna
Jag fick en offert på en Calmar när jag skulle köpa panna.Så här såg den ut.
Calmar v33
1 st isolerad tank 750 L 10förvärmnings slinga 15 m varmvattens slinga
1st slav tank isolerad
ladd21
shunt automatik
100L expantions kärl "öppet"
Material till instalationen
Arbete och montage

El arbeten ingår ej
Inte rörisolering heller

Pris 95 000

Detta var hos YIT Calor AB

Har en till oxå :)

Calmar v33
2st 750 tankar med 9cm isolering en med beredare och solslinga
9kw elpatron
shuntautomatik
100L expantions kärl
Ladd21
Murning av rökstos
bortforsling av gamlapannan
el och rör arbeten till driftfärdigt skick

Pris 109 000

Detta var hos NVS

Jag tyckte att YIT var mycket bra
Du kan ju kolla om det finns något YIT kontor nära dig
http://www.yit.fi/page.asp?path=1;1...;voucher=1B4BE276-7AD8-4635-95AE-F095CD7D3167

Hmm jag gav 96000 då var det inkl 7 meter slang i skorstenen. Panna + 2*750 liters tank och alla andra saker runtom .. Och borttagning av gammla pannan och oljetank.
Då fick de bygga en travers för att få ner sakerna i källaren. Så jag tycker ditt pris var lite väl dyrt.
Men visst det är kanske lite beroende på var i landet man bor.

Kolla med veosol.com de kör runt örebro län men de tog en avstickare upp till mig så köping är kanske inte helt omöjligt heller.

a skrev:
.Fick från Trebema ett pkt pris på 65625 inkl moms.Enbart tanken på 2000 l med beredare kostar 21443 inkl moms. Men då tillkommer det en massa saker..Slutet expansionskärl. mm.Eftersom jag har eget vatten blev det en dyr syr ventil.Tysenlapparna fladdrar iväg.Men jag förstår ditt resonemang. 51500 :- inkl moms.för Calmar paketet som du länkade till.Det är ett mkt konkurenskraftigt pris.Frågan är om rörpularn kan beställa därifrån.
Måste du ha 1 2000l tank då ?
Känns lite onödigt att lägga ner 50000kr extra för att rörpularen vill beställa ?! beställ paketet själv och beställ en installation ? Måste gå å få gjort billigare än det du fått offert på ?

Hej, hoppar in på tråden och frågar om nån kör calmar v65 mot 2000 l vattentank, lite överdimennsionerad panna möjligtvis, men huset läcker värme som ett såll... byggt på 50-talet C. 250m^2 . Tanken är att ett vedinlägg skaa räcka mitt i smällkalla vintern för o värma 2000 l från 40 till 95 grader !!

Hmm det lär ju inte vara några problem eftersom ett fullt inlägg i min v33 klarar 20-93 grader och ändå löser kylslingan ut. Visserligen inte vinter nu men ändå.

Dem00niX skrev:
Hmm det lär ju inte vara några problem eftersom ett fullt inlägg i min v33 klarar 20-93 grader och ändå löser kylslingan ut. Visserligen inte vinter nu men ändå.
Hur stor ack har du då ? min klarar att värma 1500l 40gradigt till 80 :( vad har du för hemmlighet då ? ;)

Sen måste man ju räkna med lite sämre verkningsgrad om man som jag lägger in blandved, jämfört med prima björk...
Då man hänger på en oljebrännare - måste keramiken ut eller inte ? och vart kopplas termostaten till oljebrännaren på calmar v33/v65?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.