Har en liten fundering angående att köpa en braskamin till mitt nya hus som vi ska bygga. Hade tänkt att köpa en braskamin som ska användas som en sekundär värmekälla till en frånluftsvärme pump(Golvvärme).
Huset är ca 140kvm. För att inte behöva elda mer än två gånger per dag så behöver väl braskaminen ha mycket massa som lagrar värme länge?. Hade tänk mig en Contura 660 eller 670 som är täljsten beklädd. De kostar ju en slant, är dessa värda sina pengar? eller ska man sattsa på något annat?  

Obs, jag har inte kollat några priser.

För att få bra värmespridning så är ngn form av vattenmantling bäst, gärna i kombination med en acctank.
Pelletskaminer finns vattenmantlade men har varit SVIN dyra.

Sedan ska man tänka på att plåttunner inte är godkända för annat än "trivsel" eldning. De har ofta dåliga miljövärden i jmfrlse med värmepannor. Du kan mycket väl få restriktioner på ditt eldande.

Nu vet jag iofs inte hur mycket conturan kostar, men tänk på att braskaminer med täljstensbeklädnad av den typen inte har så stor massa egentligen. Såg att den väger 270 kg. Tror att man ska ha en tyngre typ tulikivi eller kakelugn om man ska lagra mycket värme i själva ugnens massa.

Om man ändå ska investera i skorsten/installation/stege osv.. så kan man nog lika gärna lägga på de tusenlappar som krävs för att få en ugn på ca 1500 kg, men då måste man iofs ha bjälklag som pallar.

Den kommer att stå i mitten av huset och står direkt på betongplattan. så vikten kommer inte bli något problem. Men den får inte vara allt för stor då den står nära en passage i huset. så att den inte känns i vägen. Tycker att Contura är grymt snygga.

Poui: Finns det restriktioner hur mycket man får elda i sådan?

Begränsningarna gäller för alla värmekällor som inte är avsedda/provade för att vara huvudsaklig värmekälla. Det är helt olika klassningar, men min GISSNING är att du kan få problem. Det bästa du kan göra är att höra med miljökontoret i kommunen, och tillverkaren. Konsumentverket har en del sådan info, och kanske statensprovningsanstallt.

Begränsningen brukar vara något i stil med 2 ggr i veckan . Släng in en fråga på www.pellets.info. Det finns nog någon där som kan sånt här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.