3 431 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Beslutsångest
Hej alla värme freak`s.
Har ett hus på 100 kvm, ska bli 140 kvm till sommaren och har blivit tillfrågad om fjärrvärme.
Tomten är 1200 kvm
Nuvarande panna är en Olja/ved och en El panna (gamla båda)
Ligger på ca 18 000 kwh
Kan tänka mig lägga max 100k
Arbete gör jag själv till den mån det går
Vad ska jag göra ?? vill ha en billig driftkostnad och installation, med lite arbete.
Finns ju så förbannat många alternativ så jag blir tokig ???

Har ett hus på 100 kvm, ska bli 140 kvm till sommaren och har blivit tillfrågad om fjärrvärme.
Tomten är 1200 kvm
Nuvarande panna är en Olja/ved och en El panna (gamla båda)
Ligger på ca 18 000 kwh
Kan tänka mig lägga max 100k
Arbete gör jag själv till den mån det går
Vad ska jag göra ?? vill ha en billig driftkostnad och installation, med lite arbete.
Finns ju så förbannat många alternativ så jag blir tokig ???

Vi har också möjlighet till fjärrvärme men med en installationskostnad på 50tkr, jag personligen tycker det är för dyrt.
Kwh-priset är inte heller lockande.
Ej heller finns det så stor valfrihet på leverantörer.
Dock är det miljövänligt och enkelt.
Finns dock en del som tagit bort fjärrvärme för att de har legat för långt ut i "slingan" av rör så de har fått för dålig temperatur ( har jag hört )
Vi har ett bef. vattenburet system med el-panna, till detta har vi köpt en luft/luft-pump för 20tkr.
Klart lindrigt sätt att få ned kostnaderna.
Det är svårt att säga vad du ska välja, men fjärrvärme hade jag inte valt iaf.
Antar att du har vattenburen värme idag.
Isåfall är det klokt att låta utbyggnaden ha samma system då du kan köra ved, el, olja, pellets, sol + acktank och få ned kostnaderna.
Bara att skarva på de bef. radiatorerna med lite rör så är det klart !
Kwh-priset är inte heller lockande.
Ej heller finns det så stor valfrihet på leverantörer.
Dock är det miljövänligt och enkelt.
Finns dock en del som tagit bort fjärrvärme för att de har legat för långt ut i "slingan" av rör så de har fått för dålig temperatur ( har jag hört )
Vi har ett bef. vattenburet system med el-panna, till detta har vi köpt en luft/luft-pump för 20tkr.
Klart lindrigt sätt att få ned kostnaderna.
Det är svårt att säga vad du ska välja, men fjärrvärme hade jag inte valt iaf.
Antar att du har vattenburen värme idag.
Isåfall är det klokt att låta utbyggnaden ha samma system då du kan köra ved, el, olja, pellets, sol + acktank och få ned kostnaderna.
Bara att skarva på de bef. radiatorerna med lite rör så är det klart !
Ett annat sätt att fråga är väl om du har ngt val.
Du har väl tre alternativ med 100.000 i budget.
Pellets konvertering.
Luft/vatten värmepump.
Fjärrvärme.
Lyckas du få bra priser så kanske ngn form av markvärme.
För den totala kostnaden måste du räkna med kapitalkostnaden även på de andra, ofta kommer bergvärme ut ganska dåligt i en sådan jämförelse.
Sent ska syndaren vakna, men nu har tobleronesnattaren upptäkt att det nog inte var så bra att höja energiskatterna utan att ge FJV schans att projektera och bygga ut. Tyder ju på att det kommer åtgärder för att uppmuntra/tvinga fram FJV anslutning.
Jag skulle alvarligt fundera på FJV, men nogrant kolla upp vem som äger bolaget, tidigare prisfilosofi, och framtidsplaner. Samt vilka möjligheter/svårigheter det innebär att återgå till värmepanna med pellets.
Du har väl tre alternativ med 100.000 i budget.
Pellets konvertering.
Luft/vatten värmepump.
Fjärrvärme.
Lyckas du få bra priser så kanske ngn form av markvärme.
För den totala kostnaden måste du räkna med kapitalkostnaden även på de andra, ofta kommer bergvärme ut ganska dåligt i en sådan jämförelse.
Sent ska syndaren vakna, men nu har tobleronesnattaren upptäkt att det nog inte var så bra att höja energiskatterna utan att ge FJV schans att projektera och bygga ut. Tyder ju på att det kommer åtgärder för att uppmuntra/tvinga fram FJV anslutning.
Jag skulle alvarligt fundera på FJV, men nogrant kolla upp vem som äger bolaget, tidigare prisfilosofi, och framtidsplaner. Samt vilka möjligheter/svårigheter det innebär att återgå till värmepanna med pellets.
Billigast på kort sikt ( låg investeringskostnad) är FJV anslutning jämfört med vilken som helst annat värmeinstallation.
På långt sikt blir FJV i alla fall alltid billigare än el eller oljeeldning.
Sen är det frågan om du vill ta det besväret som krävs vid ved eller pelletseldning för att minska uppvärmningskostnad några tusen per år.
Vi eldar med ved men jag skulle inte tveka att välja FJV om möjligheten fanns
. Visst kostar det mer än ved men vi har köpt ny vedpanna+annat för över 100 tusen för att kunna värma huset "billigt" och det är faktiskt mycket jobb och extra kostnader runt omkring detta
.
Nog är det mycket bekvämmare att få FJV levererat för litet högre kW pris, tycker jag. Man besparar sej många bekymmer : sotning, bränslehantering, extra utrustning, reparationer och servis på den anläggning man har och ansvarar själv för, buller från alla sortens värmepumpar osv.
Ofta säger man att man blir bunden och kan inte påverka värmekostnaden om man väljer FJV. Visst kan man det ... genom att förbruka mindre ( isolera) eller återvinna värmen ( ventilation med värmeväxlare). Men man kan inte ha en bekvämmare, tystare och renare uppvärmning än FJV, tycker jag
gaia
gaia
På långt sikt blir FJV i alla fall alltid billigare än el eller oljeeldning.
Sen är det frågan om du vill ta det besväret som krävs vid ved eller pelletseldning för att minska uppvärmningskostnad några tusen per år.
Vi eldar med ved men jag skulle inte tveka att välja FJV om möjligheten fanns
Nog är det mycket bekvämmare att få FJV levererat för litet högre kW pris, tycker jag. Man besparar sej många bekymmer : sotning, bränslehantering, extra utrustning, reparationer och servis på den anläggning man har och ansvarar själv för, buller från alla sortens värmepumpar osv.
Ofta säger man att man blir bunden och kan inte påverka värmekostnaden om man väljer FJV. Visst kan man det ... genom att förbruka mindre ( isolera) eller återvinna värmen ( ventilation med värmeväxlare). Men man kan inte ha en bekvämmare, tystare och renare uppvärmning än FJV, tycker jag
gaia
gaia
Du blir lika bunden om du investerar i säg bergvärme för 100 tusen eller mer. Då har du ju låst upp dig 15-20 år för att få en vettig periodisering av investeringen.gaia skrev:
Same same i stort hur du än gör... men med FJV är det som du säger minst pyssel med.
Då du skosten o gör jobbet själv så skulle jag inte tveka på pellets...
Janfire nh pelletspanna med brännare o tidstyrd automatisk sotning av panna o brännarkopp..
Bygg ett bulkförråd själv så får du en anläggning som sköter sig själv.. Du kör 4,2-4,5 ton pellets mellan varje tömning av aska o de motsvarar drygt 20000 kWh (din års förbrukning) så det tar sotarn hand om..
Vet inte var du bor men generelt sett är pellets (pannor, brännare, o pellets) billigare ju längre norrut i landet du bor.. Såg även att det går få bidrag i vissa komuner för bioeldat bl.a karlstad 7000:-..
Så du kan köpa din panna av någon i norra delarna o montera den själv..
En janfire nh ligger på mellan 45-55000:- o ett bulk förråd bygger du för 4000:-...
Jag värmer 215 kvm för ca 7500:- med pellets (5-5,2 ton) o förbrukar 3400 kWh hushållsel..
Betalar 1480:-/ton för pelletsen o har avtal på de i 2 år till + att med fullt förråd så blir det 3 år..
Här finns länk http://www.janfire.com/images/pdf/janfire_nyhet_0705.pdf
Läs mer om pellets på http://pellets.info/
Janfire nh pelletspanna med brännare o tidstyrd automatisk sotning av panna o brännarkopp..
Bygg ett bulkförråd själv så får du en anläggning som sköter sig själv.. Du kör 4,2-4,5 ton pellets mellan varje tömning av aska o de motsvarar drygt 20000 kWh (din års förbrukning) så det tar sotarn hand om..
Vet inte var du bor men generelt sett är pellets (pannor, brännare, o pellets) billigare ju längre norrut i landet du bor.. Såg även att det går få bidrag i vissa komuner för bioeldat bl.a karlstad 7000:-..
Så du kan köpa din panna av någon i norra delarna o montera den själv..
En janfire nh ligger på mellan 45-55000:- o ett bulk förråd bygger du för 4000:-...
Jag värmer 215 kvm för ca 7500:- med pellets (5-5,2 ton) o förbrukar 3400 kWh hushållsel..
Betalar 1480:-/ton för pelletsen o har avtal på de i 2 år till + att med fullt förråd så blir det 3 år..
Här finns länk http://www.janfire.com/images/pdf/janfire_nyhet_0705.pdf
Läs mer om pellets på http://pellets.info/
Enligt testet på pellets i rådorön hade solett 5000 kWh/ton..poiu skrev:
Jag lägger ner ca 2 tim/år i arbete för sotning av min anläggning.. Sotarn kommer 2 ggr/år á 370:-
Då jag valde en vedpanna o acktank om pelletsen skulle bli dyr så därför gick min anläggning på 77000:- (panna, ack, laddomat, brännare, bulkförråd 13,5m3, mm) var av arbete 4000:-.. Hade jag valt en pellux panna så hade min anläggning hamnat på knappt 50000:- inkl arbete..
Nu börjar jag bli misstänksam. Mer om det sedan.
Kapitalkostnad: om du ska köpa ngt så behöver du pengar=det kostar av ditt kapital. Lånar du pengarna så kostar det ränta, och om du lånar ut dem i stället så får du ränta (alternativkostnad för kapital). Det kostar alltså att använda kapital.
En panna edy håller bara en viss tid (och lånet ska betalas av) då får man en avskrivningstid/kostnad. Allt detta kan uttryckas som en kostnad per år, kWh osv.
Väljer du att köpa en pelletspanna med förårad och allt för säg 100.000 så håller det i säg 20 år. Då blir avskrivningstiden 20 år med en avskrivning på 5000 kr/år (mycket förenklat), sedan ska du betala ränta varje år osv.
Jag trodde när jag såg uppgifterna att kapitalkostnaderna var en avskrivning på de 40.000 i investering och att de skulle upphöra efter ett antal år. Det hade varit det naturliga sättet att redovisa på. Det kostar mer än 40.000 att instalera men det är en annan sak.
OM det är så att kapitalkostnaden är en årlig, evig kostnad ger det helt andra förutsättningar när man räknar på alternativen. Då blir pellets mycket mer intressant.
Om kalkylen är utförd på det sätt jag börjar misstänka, så är det inget annat än ett sätt att försöka lura kunderna. Det ligger tyvärr helt i linje med det ryckte FJV-branchen har skaffat sig.
Kapitalkostnad: om du ska köpa ngt så behöver du pengar=det kostar av ditt kapital. Lånar du pengarna så kostar det ränta, och om du lånar ut dem i stället så får du ränta (alternativkostnad för kapital). Det kostar alltså att använda kapital.
En panna edy håller bara en viss tid (och lånet ska betalas av) då får man en avskrivningstid/kostnad. Allt detta kan uttryckas som en kostnad per år, kWh osv.
Väljer du att köpa en pelletspanna med förårad och allt för säg 100.000 så håller det i säg 20 år. Då blir avskrivningstiden 20 år med en avskrivning på 5000 kr/år (mycket förenklat), sedan ska du betala ränta varje år osv.
Jag trodde när jag såg uppgifterna att kapitalkostnaderna var en avskrivning på de 40.000 i investering och att de skulle upphöra efter ett antal år. Det hade varit det naturliga sättet att redovisa på. Det kostar mer än 40.000 att instalera men det är en annan sak.
OM det är så att kapitalkostnaden är en årlig, evig kostnad ger det helt andra förutsättningar när man räknar på alternativen. Då blir pellets mycket mer intressant.
Om kalkylen är utförd på det sätt jag börjar misstänka, så är det inget annat än ett sätt att försöka lura kunderna. Det ligger tyvärr helt i linje med det ryckte FJV-branchen har skaffat sig.
Om du köper en Comfortzone flvp så spar du cirka 12000
kwh och om du väntar tills koverteringsbidraget kommer i efter nyår så kommer du att göra en kanonaffär,och samtidigt få en ventilation i huset,kanske har du det i dag,kanske inte.
Men väl värt att fundera över i alla fall. :
kwh och om du väntar tills koverteringsbidraget kommer i efter nyår så kommer du att göra en kanonaffär,och samtidigt få en ventilation i huset,kanske har du det i dag,kanske inte.
Men väl värt att fundera över i alla fall. :
Vad du sparar blir beroende av vad du har för framlednings och returtemperatur. 12000 kommer från comfortzone hemsida. De har nog inte räknat på sämsta driftfallet. Det är en bra FVP, kanske mycket bra. Men det tar inte bort behovet av ordentlig dim. .
Klicka här för att svara