Skulle gärna vilja ha lite omdömen av de som har byggt nya hus med platta på mark och ingjuten golvvärme.

Gärna både de som har vattenburen och luftburen golvvärme i plattan.

Jag har läst massor om detta och blir lite orolig för värmetrögheten i detta system.

Hur klarar huset snabba väderomslag?

Upplevs mycket kallras vid friskluftsintag om ni har frånluftsvärmepump?

Har ni ca 20 grader i era hus och upplevs det som tillräckligt?

Ni som har braskamin, blir det stekhett då ni eldar och sedan alldeles för kallt efteråt då golvvärmen slagit av och sedan tar tid på sig att komma igång igen?

Det var lite frågor och jag är tacksam för svar. Det är alltid bäst att få omdömen från de som har detta system och om det är värt att satsas på. Om någon har golvvärme ovanför plattan är jag också intresserad av deras erfarenheter, var det värt merkostnaden?

Teorin är intressant och jag har läst en hel del. Dock så är jag intresserad hur det upplevs med dessa system.
Teoretiskt kan man trimma in ett trögt golvvärmesystem så det uppnår en bra inomhustemepratur, men jag är lite skeptisk.

Tänk på hösten då solen skiner och temepraturen når upp till 10 grader på dagen och solvärmen strålar in genom fönstren i söder. Då skickar värmesystemet ut lite värme och golvet blir kallt. På natten kryper temperaturen ner under 0 grader och friskluftsintagen tar in denna kalla luft. Då tar det flera timmar innan golvet värmts upp och man får stora temepraturskillnader mellan morgon/kväll.
Om man dessutom eldar en brasa på kvällen så ökar man ju de temperaturskilnnaderna som styr värmebehovet. Man kan ju få en svängning som ökar skillnaderna i temepratur inomhus istället för att hålla en jämn och bra temp dygnet runt.

Klarar då ett golvvärmesystem i plattan på mark som är trögt att hantera detta? Kan man lösa det med temp givare på golv och utomhus? Hur har andra gjort och hur har det fungerat?

Jag har vattenburen golvvärme i plattan med frånluftsvärmepump. Tricket att inte få det för varmt inne när jag eldar är att jag alltid har termostaten i det rum kaminen står inställd några grader lägre än jag egentligen vill ha. Sedan eldar jag i rummet varje dag under vintern. Då får man en behaglig temperatur. Bör tilläggas att jag har dubbel takhöjd i det rum där kaminen står, så jag har då en massa luft att värma upp innan det blir otrevligt varmt!

Väderomslagen blir inga problem. Utegivaren reagerar direkt och framledningstemperaturen förändras. På så sätt börjar systemet kompensera för väderomslaget långt innan temperaturen hunnit förändras inomhus. Visserligen bor jag i ett stenhus så det finns en viss tröghet där iom att väggarna magasinerar värmen, menmen..

A och O för att få bra komfort är att slingorna är ordentligt insjusterade med rätt flöden osv. Detta beräknas i ett dataprogram, så det är inga problem!

//Erik

det måsta vara 100 gånger bättre att ha en inegivare som kompenserar för braskaminen än att ha termostater.

CarMan skrev:
det måsta vara 100 gånger bättre att ha en inegivare som kompenserar för braskaminen än att ha termostater.
Nja, innegivarens fördel är att den drar ner framledningstemperaturen och värmepumpen på så sätt får ett mer lämpligt arbetsförhållande. Men med golvvärme så handlar det ändå om så låga temperaturer att det är tveksamt om det lönar sig. Dessutom har man juh en poäng i att man med termostater och elektriska ställdon kan fortsätta att få full effekt i de rum som ligger långt från kaminen eller där man alltid vill ha varma golv, t.ex. badrum!

SkaneErik skrev:
Jag har vattenburen golvvärme i plattan med frånluftsvärmepump.

Väderomslagen blir inga problem. Utegivaren reagerar direkt och framledningstemperaturen förändras. På så sätt börjar systemet kompensera för väderomslaget långt innan temperaturen hunnit förändras inomhus. Visserligen bor jag i ett stenhus så det finns en viss tröghet där iom att väggarna magasinerar värmen, menmen..

A och O för att få bra komfort är att slingorna är ordentligt insjusterade med rätt flöden osv. Detta beräknas i ett dataprogram, så det är inga problem!

//Erik
Jag förstår inte. :-/ :-[
Utegivaren gör ju bara att frånluftspumpen förbereder sig genom att producera mer värme och öka framledningstemperaturen. Men i rummen stryper ju termostaterna flödet och reagerar ju inte förrän det faktiskt blir lite kallare inomhus, men då är det ju för sent..??
Det bästa vore ju om den varmare framledningstempen, släpptes fram i slingorna innan det blivit kallare i rummet. Men i detta fallet jobbar väl de 2 systemen emot varann?

Jag har systemet injusterat så att ställdonen normalt är nästan öppna, då släpps det varmare vattnet fram direkt vid väderomslag.
Mina rumstermostater använder pulsbreddsmodulering. Ju större skillnad det är mellan är och börvärdet desto kortsre intervaller mellan pulserna. Detta betyder att man i praktiken stryper flödet något med termostaterna vid normaldrift, men inte mer än att en förändring av framledningstemperaturen förändrar betongplattetemperaturen.. Svårt att förklara, förstår ni hur jag menar? :-[ :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.