Vi byter vår gamla oljepanna mot en ny naturgaspanna. Vi har ett system med vattenburen värme. Skall vi passa på att investera i något annat när vi ändå är igång? Skall man styra värmen centralt?

/Jonas

T
Kolla upp er skorstenskanal. När jag gick över till gas blev jag tvungen att byta ut den rostfria slangen inuti skorstenen då den hade en skarv inuti skorstensstocken, och kravet är att slangen måste vara hel hela vägen från toppen av skorstenen ner till pannan, då det brukar bli rejält med kondens.

Om ni har en kondenserande panntyp slipper ni problemet med kraftig kondens, men jag tror att kravet kvarstår på hel slang i skorstenen p.g.a de låga temperaturerna då.

Vidare rekommenderas varmt (!) en s.k häxa, ( en vertikalt monterad plåt ovan skorstenstoppen, c:a 40 -50cm ovanför) som har till funktion att hindra att det regnar/snöar in i skorstenen, då ni nu får en kall skorsten med nya pannan, vilket innebär att om ni låter det regna in får ni då frostsprängningar i skorstenen, dessutom kan också regnvattnet laka ur svavelsyran ur sotet i pannkanalen och då har ni regnblandad svavelsyra som skvalpar runt i skorstensstocken och förstör.

Kolla också upp hur er ventilation kommer att funka då självdraget inte fungerar med en kall skorsten, då är det fläktar som ska till, beroende på hur frånluftskanalerna i huset nu fungerar.

Jag klarar mig på 1 utomhusgivare (i norr) samt 1 framledningsgivare ( vi har termostater på radiatorerna).
Har du inte termostater bör nog en 3:e givare sättas någonstans mitt i inomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.