Jag håller på att hugga mig fram i bergvärme träsket för ett eventuellt byte.
Jag har idag en olja, el kombipanna från CTC 1999. Finns det något värde i en sån idag. Går det att räkna med det i kalkylen.
Om inte kan man bygga om den till något kul? ;D

Klart du kan ha den till en massa andra saker.
Panelen tror jag passar bra till pulka.
Brännaren kan du elda med, okynnes förstås! ::)
Resten kan du nog fylla kommunens hundlatrintunnor med, så har du varit duktig :D

Själv missade jag alla dessa roliga saker, då det kom en saneringsfirma och tog alla mina grejor. De kan man skåda nu i vinter när de åker pulka för glatta livet, på min gamla Exonom-61:a... :(

Majgårdarna
Ja den kan nog ha värde kanske.
Nån kanske tar den och eldar pellets i den om det går

Varför i helafriden byta ut en väl fungerande panna från 1999 om man endast behöver byta brännare och bränsle. Om man nu inte råkar ha 120 000 över och vill spendera det på nått som är beroende av de där gamarna till elbolag.

Troligen har offertkungen förstått att de värsta gamarna är pelletsförsäljarna som tar ut halva oljepriset för sin restprodukt, och att han då skulle tjäna in bergvärmen på 5-6 år. Smart kille!

heh... tja, den var kanske lite otippad

finns 2 läger, lär er leva med det... ingen idé att starta tro's krig i ett fint forum återigen

peace out dudes ;D

Dem00niX skrev:
Varför i helafriden byta ut en väl fungerande panna från 1999 om man endast behöver byta brännare och bränsle. Om man nu inte råkar ha 120 000 över och vill spendera det på nått som är beroende av de där gamarna till elbolag.
Hallelujah! :D

Fast det är ju lite komiskt att kasta in ett vedträ i en debatt som handlar om pellets v/s bergvärme...

Varför inte välja en VP lösning som är anpassad för dockning mot befintlig panna?

CTC och Nibe har sådana lösningar. CTC eldar bara pannan varm om det behövs. Du sitter då inte fast i 100% elberoende, men har en elpatron i pannan om du föredrar att spetsa med el framför olja. För framtiden finns möjligheten att spetsa med pellets, värmebaronen har en passande brännare.

Jag visste inte att det gick att omvandla den till Pellets brännare. Är det någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta och var det trånga sektorerna ligger i ett sådant byte?

Annars kan man ju alltid använda den till Pulka :o

Jag utgick ifrån att det var en CTC 1100/1200 på beskrivningen. I princip kan alla pannor som går att elda olja i att elda pellets i. Det går dock inte med vilken brännare som helst. Problemen är väl;
lämplig brännare
Lägre effekt (du kan inte köra en CTC 1100 på 20 kW med pellets)
Ur askning.

Offert_Kungen skrev:
Jag visste inte att det gick att omvandla den till Pellets brännare. Är det någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta och var det trånga sektorerna ligger i ett sådant byte?
Om det är trång eldstad så är det framåt brinnande brännare du kan skaffa = samma princip som oljebrännare..
Du kommer undan med ca 25000:- om du konverterar till pellets o minst halverad driftskostnad jämfört med olja.. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.