Hej!

Jag har fått rådet att sätta in en kombinerad frånluft- och bergvärmepump. Vilka fördelar har detta? Jag vet att man bara behöver borra ca 60m djupt hål, så där vinner man lite pengar. Men finns det någon annan ekonomisk fördel?

/Rikard

Jag antar att du menar IVT495 som ger 4 kW värmeeffekt. Om du bygger nytt kan det vara billigare att gräva ned markslang i stället för att borra. Som alternativ har du:

1. Ren frånluftsvärmepump, typ IVT490. Den ger bara 2 kW. Lägre investering men högre driftskostnader.

2. En kraftigare frånluftsvärmepump typ Comfortzone på 5 kW. Något billigare investering än IVT495 (tror jag) och lägre driftskostnader. Enkel installation.

3. Ren berg/markvärmepump. Kan fås med högre effekt än de övriga alternativen. Högre investering men lägre driftskostnader om högre effekt än de övriga. Om du har nybygge måste du även ha en separat frånluftsfläkt eller en frånluftsmodul kopplad till värmepumpen.

Det mesta handlar om hur mycket man är villig att investera för att få låga driftskostnader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.