Haje,

jag har inställt golvvärme men inte adaptiv reglering. Jag kan inte svara på dina frågor. Maila till Gunnar Hedlund på Comfortzone. Han brukar svara.

Jag kom just på att den förbrukning jag angivit är från installationen i mitten av augusti 2004 till 24 september 2005. Det är den första avläsning jag gjorde. Vi flyttade in 24 Augusti 2004. Den verkliga årsförbrukningen kommer alltså att vara lägre.

BJohan skrev:
COP 3 ger att värmepumpen förbrukat 16086/3=5362 kWh. Till detta kommer elpatronen som dragit 1577 kWh. Totalt ger det 6939 kWh  :P och inte 7500 som jag tidigare skrev.

räknar värmepumpen fram dom där siffrorna eller har du gissat?
om siffrorna stämmer har du ett års COP på 2,3

Comfortzone är ju på intet sätt mer effektiv än andra FLVP, de flesta har COP ca 3. Den har däremot större effekt än övriga, mer kWh in mer kWh ut. Detta är inte alltid positivt utan en billigare FLVP kompletterad med exvis braskamin kan ge en lägre uppvärmningskostnad.

0840 skrev:
Comfortzone är ju på intet sätt mer effektiv än andra FLVP, de flesta har COP ca 3. Den har däremot större effekt än övriga, mer kWh in mer kWh ut. Detta är inte alltid positivt utan en billigare FLVP kompletterad med exvis braskamin kan ge en lägre uppvärmningskostnad.
högre effekt håller elpatronen borta lite längre, så den har högre årscop än andra frånluftsvärmepumpar !
men den slår inte markvärme pumparna som ligger på 3 - 3,5 i årscop (jag ligger på ca 4,5 - 5,0 i årscop med min)

CarMan skrev:
räknar värmepumpen fram dom där siffrorna eller har du gissat?
om siffrorna stämmer har du ett års COP på 2,3
Blir inte årscop 2,55? 16086+1577=17663kWh värmebehov och 5362+1577=6939kWh tillförd el. 17663/6939=2,55. En intressant jämförelse blir om man i BJohans fall hade installerat bergvärme och fått årscop på 3,5 då skulle han bara sparat ytterligare 1900kWh på detta. Då får man ställa det i relation till vad en bergvärmeinstallation kostar jämfört med CE50.

CarMan skrev:
När du räknar på COP 3 i snitt så antar jag att det kanske är vad pumpen ger. men du måste ju räkna in vad elpatronen drar också, har du gjort det?
Det finns två sätt att räkna årsvärmefaktor, med och utan tillskott, COPva resp COPvpa. Jag har räknat utan tillskott, dvs COPva. Självklart är COPvpa lägre, om man har något tillskott. COPvpa är högre ju mer täckningsgrad man har, dvs ju kraftigare pump man har och egentligen inget bra mått på hur bra vp fungerar.

Jag har antagit COPva 3 över ett år. Jag har numera elmätare på vp och COPva för september var 2,9 och COPva för oktober är hittills 3,2. Då har jag gått på det vp anger som producerat antal kWh. Det är i och för sig en schablon som bygger på gångtid och varvtal.

Om man tar med tillskott på en vanlig fvp räknar man fram årsvärmefaktor, COPvpa på ca -1,5!! Negativt blir det eftersom tillskottet är större än det vp drar.

Du har en mycket hög värmefaktor på din anläggning. Men den är ingalunda typisk. I den undersökning som STEM gjorde på befintliga bergvärmeanläggningar låg man på en årsvärmefaktor, COPva på 2,4- 2,9. Utan att räkna med tillskottsel!

Maba skrev:
Blir inte årscop 2,55? 16086+1577=17663kWh värmebehov och 5362+1577=6939kWh tillförd el. 17663/6939=2,55. En intressant jämförelse blir om man i BJohans fall hade installerat bergvärme och fått årscop på 3,5 då skulle han bara sparat ytterligare 1900kWh på detta. Då får man ställa det i relation till vad en bergvärmeinstallation kostar jämfört med CE50.
Nu blev det rörigt. Jag skrev fel tidigare. Så här defineras årsvärmefaktorn:

COPva=(totalt värmebehov)/(elförbrukning)

I mitt fall 2,55 precis som maba skrev

COPvpa=(totalt värmebehov - tillsatsel)/(elförbrukning - tillsatsel)

I mitt fall antaget 3

Jag skiftade defenitionerna tidigare.

Det som var uppmätt på bergvärmeanläggningarna var COPva=2,4 till 2,9 och COPvpa=2,5 till 3,1

Maba skrev:
det blirde om det är så värdena ska vara, jag frågade var värdena komm ifrån för jag inte viste.
jag trodde att 16086 kW var ett vädre sompumpen själv angivet som avgiven effekt inklusive elpatron.

årscop inlkusive elpatron är det ända som är intresant, för det är ju det som vi betalar för !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.