Hej,

Vi planerar att slänga ut vår oljepanna som börjar uppnå en ansenlig ålder och ersätta den med antingen jordvärme eller LV-pump.

Hur är det med jordvärme, hur klarar den en jämförelse mot en luft-vattenpump? Fungerar den bättre när det blir riktigt kallt, LV-pumparna levererar väl "bara" ned till -10grader? Vi har ca:300kvm att gräva ner slang i samt att marken till 90% består av lera (vilket är bra ur värmelagringssynpunkt?).

Det vore väldigt intressant att få lite kommentarer/synpunkter från båda håll, för och nackdelar med de olika systemen, priser, livslängd?

/ Jonas

det är ungefär samma investeringskostnader för båda systemen.

ytjordvärmen har bättre verkningsgrad, sett över hela året !!!

jag vet många ytjordvärme pumpar som har hålt över 20 år, vet inte livslängden på luft/vatten.

jag skulle inte tvekat en sekund på alternativet ytjordvärme i din sits.
ta till jordslingan regält, detta höjer verkningsgraden !
paralellkoppma 2 lika långa slingor (2x300m) detta ger en enorm besparing

Ifall du har plats för jordvärme så tycker jag att det är det självklara alternativet! Dessa pumpar har högre värmefaktor (COP), samt att du slipper ha en bullrig maskin i trädgården.
Luft/Vatten är däremot ett bra alternativ ifall det inte finns plats för jordvärme, eller om det ställer sig olönsamt att borra efter bergvärme.

ok, tackar för bra info!

Hur mycket av arbetet kan jag göra själv, tex. gräva ner slang? Ungefär på vilket djup bör den ligga och har det någon effekt på verkningsgraden?

Har jag förstått det rätt att samma typ av pump används både för berg och ytjordvärme?

Byggare Jonas skrev:
ok, tackar för bra info!

Hur mycket av arbetet kan jag göra själv, tex. gräva ner slang? Ungefär på vilket djup bör den ligga och har det någon effekt på verkningsgraden?

Har jag förstått det rätt att samma typ av pump används både för berg och ytjordvärme?

är du händig kan du göra allt jobb själv.
slangen ska liga på kärlfritt djup & det är olika beroende på var i landet du bor, det brukar variera mellan 90 cm till 120 cm
slangen ska hälst ligga plant, dför att inte få luftfickor.

det är främst längden på slangen som påverkar verkningsgraden, men vist kan djupet också gra lite. fuktig mark ger bättre varkningsgrad, tor mark kräver altså längre slang.

man kan aldrig ha för lång slang ! men om slangen är längre än 400m så ska den delas på 2 slingor, för annars blir det för svårt för cirkpumpen att trycka runt vätskan

det är helt riktigt att det är exakt samma värmepump som andvänds vid ytjordvärme som vid bergvärme

Igår ringde en kille o ville ha råd om luft/vatten värmepump till hans svåger..

Vad jag hittat om dessa än så länge verkar de va en dålig investering..

Huset (älvsbyhus) byggt -83 står i umeå o är på ca 155 m2 1 1/2 plans med en elpanna vattenburet nere (101 m2) direkt el uppe..
Vet ej typ av ventilation el årsförbrukning ännu..

Års medeltempraturen för Umeå är 3,4°

Vad tror experterna.. ;)

lite dumt att svara i denna tråd, men gör det ändå.

bor man norr om stockholm ska man inte ens tänka tanken luft/vatten värmepump

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.