3 625 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Intrimning av golvvärmesystem
Hur har det gått för er när ni kört igång era
byggen map golvärme och temperaturer.
Har ni haft enkelt att få rätt temperaturer i
era rum?
Jag upplever det som ett problem att när det är
stort värmebehov värms endast några rum, medans
vissa slingor inte får något alls pga stypningsskillnader
mellan olika slingor. Vi har platta på mark, 30cm isolering under
plattan, Wirsbo 20mm system under armering.
Om man ser det rent teoretiskt så är det ju omöjligt för
Wirsbo att räkna ut strypningarna. Man borde ju mäta?
/Thrax
byggen map golvärme och temperaturer.
Har ni haft enkelt att få rätt temperaturer i
era rum?
Jag upplever det som ett problem att när det är
stort värmebehov värms endast några rum, medans
vissa slingor inte får något alls pga stypningsskillnader
mellan olika slingor. Vi har platta på mark, 30cm isolering under
plattan, Wirsbo 20mm system under armering.
Om man ser det rent teoretiskt så är det ju omöjligt för
Wirsbo att räkna ut strypningarna. Man borde ju mäta?
/Thrax
Rent teoretiskt är det möjligt att räkna, men det kanske inte stämmer i praktiken. Strypningar och grundflöden styrs av ett förmodat värmebehov per rum. Värmebehovet grundas på uppgifter om isolering i väggar, golv, tak samt hur rören är förlagda.
Jag har inte haft några större problem med detta, men jag har inte heller gjort någon seriös grundinställning ännu.
Jag har inte haft några större problem med detta, men jag har inte heller gjort någon seriös grundinställning ännu.
Min golvvärmeanläggning var inte projekterad alls, varför det inte fanns några beräknade strypningar och flöden. Det har ändå fungerat relativt bra. Grundprincipen är att returen på slingorna ska hålla samma temperatur, då blir temperaturen lika i alla rum. Åtminstone enligt våran röris. Jag fick öka flödet i ett par rum, annars har det fungerat bra.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Mäter man på utsidan av returröret då? Eller måste man i i vattenflödet med mätningen på något sätt?
Jag använde instruktioner för intrimmning som finns att ladda ner på Wirsbos hemsida.
Man tar där hänsyn till bl.a. rörlängd (om den är känd ) och anger hur många varv man skall öppna respektive strypventil på varje slinga för att få samma tryckfall. Har funkat bra hittills.
Man tar där hänsyn till bl.a. rörlängd (om den är känd ) och anger hur många varv man skall öppna respektive strypventil på varje slinga för att få samma tryckfall. Har funkat bra hittills.
Problemet med tempmätning är ju fortfarande att du måste ha exakt samma temp
överallt i plattan för att få en jämförbar tempetatur på returen, och det får man ju inte
förrän man har strypit rätt, det blir lite moment 22 (hönan och ägget, eller?).
Eller fattar jag helt fel?
/Thrax
överallt i plattan för att få en jämförbar tempetatur på returen, och det får man ju inte
förrän man har strypit rätt, det blir lite moment 22 (hönan och ägget, eller?).
Eller fattar jag helt fel?
/Thrax
En dum fråga kanske men måste det strypas om man har termostater i varje rum?
Jag har golvvärme i bjälklag och har(ska ha) termostater i varje rum.
Har 5 st slingor med ganska varierande längd. Vad kan det bli för problem om man inte stryper?
Jag har golvvärme i bjälklag och har(ska ha) termostater i varje rum.
Har 5 st slingor med ganska varierande längd. Vad kan det bli för problem om man inte stryper?
Har du slingor med mycket varierande längd så tor jag att det är
dumt att ha för mycket stypning på de kortaste.
Om du har för mycket strypning på en kort slinga så kommer den inte snurra
undertiden de rum med långa slingor värms. Det kan alltså bli så att du
får vänta tills tex ett stort vardagsrum är uppvärmt tills det börjar snurra värme
i de korta. Alltså bättre att ha lite mer flöde på den kort, så den blir klar snabbt
och kan ge värme till de långa slingorna.
Problemet är ju när ALLA slingor behöver värme, det är då troligt att
vissa inte får något. Som sagt så kan man räkna på strypningen teoretiskt.
Men det kan alldrig bli rätt, det beror ju av längd antal böjar, och det vet ju inte Wirsbo.
Alltså måsta man mäta på något sätt...
/Thrax
dumt att ha för mycket stypning på de kortaste.
Om du har för mycket strypning på en kort slinga så kommer den inte snurra
undertiden de rum med långa slingor värms. Det kan alltså bli så att du
får vänta tills tex ett stort vardagsrum är uppvärmt tills det börjar snurra värme
i de korta. Alltså bättre att ha lite mer flöde på den kort, så den blir klar snabbt
och kan ge värme till de långa slingorna.
Problemet är ju när ALLA slingor behöver värme, det är då troligt att
vissa inte får något. Som sagt så kan man räkna på strypningen teoretiskt.
Men det kan alldrig bli rätt, det beror ju av längd antal böjar, och det vet ju inte Wirsbo.
Alltså måsta man mäta på något sätt...
/Thrax
Jag kör med motorshunt med inomhusgivare där man kan ställa max o min framledningstemp. Kostade en spotstyver jämfört med termostat i varje rum. har justerat returflödet på varje slinga med hänsyn till längden på slingorna enligt Wirsbo's generella schema. Sedan har man de mauella rattarna på fördelningsröret för ev. finjustering.
För mig har detta funkat kanonbra (än så länge....)
För mig har detta funkat kanonbra (än så länge....)
Min röris sa att deltatemperaturen bör ligga på c:a 5-6 grader mellan framledning och retur. Går alldeles utmärkt att mäta med IR-mätare. Var dock uppmärksam med att inte mäta på metalldelar (helst en bit ifrån också då mätaren sprider mer än vad "laserpunkten" avslöjar) dvs mät med pistolen väldigt nära plaströret, men en bit från kopplingen. Mindre än en grads skillnad mellan slingorna är orealistiskt att kräva.
Klicka här för att svara