Jag funderar på att installera en liten kamin i mitt hus. Idag så har jag en befintlig murad otät skorsten och jag funderar på att dra ett rör i den så att den blir tät (ca 4m). Är det någon som har gjort detta själv eller kan säga hur svårt det är att göra, enligt mig själv så är jag händig efter ett flertal renoverings projekt. Priser och länkar till firmor som säljer dessa rör önskas.
 
Ja Du - det är enkelt å göra själv då vi hjälpte vårans att göra den MEN skorstenen måste sotas enormt grundligt innan å det vete stackaren om jag ahde gjort det själv eller klarat att få det lika bra.
Plus - skorstenen måste ju ändå provtryckas av sotare - å läcker det nånstans så har Du ju ingen garanti. En firma lämnar nämligen - tioårsgaranti? Eller om det var mer......
Bruket är ganska så dyrt - kolla på byggvaruhus de säljer. Vete sjutton om de säljer just detta till privatpersoner, det kan ju vara olika i olika delar av landet.
 
varför behöver skorstenen vara "grundligt" sotad? Vad är det för bruk du talar om? jag trodde att man drog ett rör i skorstenen och fyllde på med isoleringsmaterial som hälls runt om röret. Om man har ett helt rör så kan det väl inte vara några problem att få det tätt, eller har jag helt fel information.
 
Jaha - då har vi inte samma skorstenstyp! Vi ahr ju en murad stock som ju är 'dragen' med keramiskt bruk. Misstänker ju att bruket nog är av samma typ däremot.

Skorstenen måste sotas ordentligt p g a annars blir det dålig vidhäftning av bruket. Vi har ju kamin installerad inte öppen spis. Och hur länge den skorstenen var otät vete fåglarna.

 
Antingen drar man pipan med keramiskt bruk eller så sätter man in insatsrör (slang) och fyller mellanrummet mellan skorsten och slang med isoleringsflingor av vermiculit. Prismässigt kostar det lika mycket, 1000-1500 kr metern. I stockholm tillämpar flera firmor ett minimipris på 6500 kr ink moms med 10 års garanti. Om du gör det själv så kanske du kan spara lite, men inte många kronor. Om man drar med keramiskt bruk så är det inte speciellt noga med sotning - massan fastnar ändå.
 
Ja det var var vårans gube sade med, men ändå sotade han otroligt grundligt men det mesta som kom ner var förutom sot faktiskt bruk så jag misstänker att det var lite tilljämning med.

 
kolla på www.skorsten.nu där finns mycket info. det lämpligaste om man ska göra det själv är väl att lägga i en slang för glidgjuta verkar ju inget man ger sig på det första man gör kanske...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.