1 885 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
IVT490
Du pratar nog om tilluften och det du behöver är ljuddämppare så att det blir tyst.Lenis skrev:
Själv har jag en stor ljuddämpare direkt efter tilluftsagregatet och sedan har jag efteråt kompleterat med små ljuddämpare mellan sovrummen för det är inte lätt och sova annars om man har tonåringar och massa kompissar hemma mitt i nätterna och det ekar i ventilationsrören.
Kolla på framledningspumpen till golvvärmen. En svart grunka med en svepande skala från blått till rött vid golvet (ta bort frontplåten). Den har tre olika lägen: (c:a) Läge 1 = upp till 100 kvm Läge 2 = upp till 130 kvm Läge 3 mer än 130 kvm. Det som brummar och låter är troligtvis turbulens i rören. Min stod på 3 (122 kvm LB-Jordugglan) och blev tyst när jag slog över till läge 2.
Jag trodde själv att det var ventilationen först men när jag lade örat mot golvet så hördes det tydligt att det kom från för högt flöde i rören.
Ett annat sätt är att kolla framlednings och returtemperaturen - om det skiljer mindre än 5-7 grader när det är säj -10° så är nog flödet för högt.
Jag trodde själv att det var ventilationen först men när jag lade örat mot golvet så hördes det tydligt att det kom från för högt flöde i rören.
Ett annat sätt är att kolla framlednings och returtemperaturen - om det skiljer mindre än 5-7 grader när det är säj -10° så är nog flödet för högt.
Klicka här för att svara