Hej

Golvreglarna är nu frilagda och det är dags för golvvärme. Jag har tänkt lägga (wirsbos) golvvärme i glespanel och såg att "ByggaNytt" lade spånskiva-golvvärme-gips. Detta verkar vara en tilltalande lösning då golvvärmen kommer så högt upps om möjligt i konstruktionen

Vi skall ha det i badrum och lägga klinkers på. Eftesrrom regelavståndet är cc 600 mm så skall vi ha på både spånskiva och gips. Blir det tillräcklig bärighet om jag lägger spånskiva-golvvärme-gips eller bör jag lägga golvvärm-spånskiva-gips?

/Zeb

PS glespanel är det vanlig 22 mm planka?

jag tycker du ska lägga spånskiva -golvvärme -gips så slipper du värma igenom spånskivan som isolerar ganska bra

ByggareBob99 skrev:
så slipper du värma igenom spånskivan som isolerar ganska bra
Den isolerar otroligt mycke har jag märkt då jag har bulkförrådet 1 meter från pannan som är byggt av golvspånskiva o de är svin kallt i förrådet fast det är 23-25° i pannrummet..

glesen ska vara 28x120 enl. wirsbo

ByggareBob99 skrev:
jag tycker du ska lägga spånskiva -golvvärme -gips så slipper du värma igenom spånskivan som isolerar ganska bra
Det enda jag oroar mig för är att detta alternativet skulle resultera i att golvet sviktar för mycket för att det skall bli bra att lägga klinkers på.

/Zeb

när du lägger glesen blir det bara några cm mellan varje planka....... ::) (c/c 300 på slangen (20mm) 2st 120mm gles  + 30mm för slang =   30mm mellan "glesparen")

Hocke skrev:
glesen ska vara 28x120 enl. wirsbo
Om du lägger direkt på bjälklaget; ja, annars räcker 21x120.

Eftesrrom regelavståndet är cc 600 mm så skall vi ha på både spånskiva och gips. Blir det tillräcklig bärighet om jag lägger spånskiva-golvvärme-gips eller bör jag lägga golvvärm-spånskiva-gips?
Jag liknande förhållanden.
- 22mm spånplatta limmad och skruvad i 45x220mm golvreglar.
- 21x120 limmad och skruvad i spånplattan
- Golvvärmeplåtar där emellan
- Lumppapp
- Golvplankor 25x158mm.

Där det ligger klinker är det:
- 22mm spånplatta limmad och skruvad i 45x220mm golvreglar
- Golvvärme fastsatt i upp-och nervända plåtar.
- 31 mm armerad finbetong gjutet över alltihopa.
- 16mm klinker + fix.

Glöm inte att limma spånplattan mot golvreglarna och 21x120-panelen mot golvspånet. Viktigt! Risk för knarr annars.

• Gilla
Niksil
  • Laddar…
Tackar för all råden. Bara så att jag är helt klar över tingens ordning. Ovan golvvärmen lägger jag inga skivor, plaster ellar annat utan direkt på med fiberbetongen? (i mitt badrum som skall klinklas)

/Zeb

Johan Gunverth skrev:
Eftesrrom regelavståndet är cc 600 mm så skall vi ha på både spånskiva och gips. Blir det tillräcklig bärighet om jag lägger spånskiva-golvvärme-gips eller bör jag lägga golvvärm-spånskiva-gips?
Jag liknande förhållanden.

Där det ligger klinker är det:
- 22mm spånplatta limmad och skruvad i 45x220mm golvreglar
- Golvvärme fastsatt i upp-och nervända plåtar.
- 31 mm armerad finbetong gjutet över alltihopa.
- 16mm klinker + fix.

Glöm inte att limma spånplattan mot golvreglarna och 21x120-panelen mot golvspånet. Viktigt! Risk för knarr annars.
Behövs det verkligen golvvärmeplåtar när rören gjuts in i betongen? Enligt Wirsbos hemsida http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Support/Fragor___ Svar/FAQ_Golvvxrme/qa1000368013453.jsp ) så behövs inte plåtarna när rören gjuts in i betong efterssom betongensprider värme så bra.

/Zeb

ByggaNytt skrev:
Lite inspirationsbilder:

[länk]
Du har varit alltför nog så jag såg inte att glespanelen låg ovan spånskivan.. Tyckte de såg ut som hos alla andra som gjort glespanel men med spånskivan ovan på.. ;)

Så blir det nog att göra då det är dags för golvvärmen.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.