OK, då förstår jag hur du menar. Det går naturligtvis fortare att värma vatten som redan är varmt, det inser jag också. Men totalt sett går det åt lika mycket energi i slutändan.

Solfångarna får rimligen lika kallt vatten att jobba mot, vare sig du pumpat bort en del av det kalla vattnet till pannan eller ej. Så länge du inte värmt tanken ända ner spelar det nog ingen roll. Då har temperaturen på returen från radiatorerna större betydelse. Den går ju in i bottnen på tanken, så om den är 35ºC vill det ju till att solpanelerna kommer upp en bit över det, för att det ska hända något alls.

Ur den synvinkeln kan det nog snarare vara bättre att ta ut vatten från bottnen och skicka in det i pannan, istället för att ta ljummet vatten högre upp till pannan och skicka in ljummet vatten i botten från radiatorreturen. Men det beror klart på vilken temp du har på radiatorreturen. Jag har ju ett hus som är konstruerat för höga framledningstemperaturer, vilket sätter sina spår på returledningens temperatur också.

apersson850 skrev:
Men det beror klart på vilken temp du har på radiatorreturen. Jag har ju ett hus som är konstruerat för höga framledningstemperaturer, vilket sätter sina spår på returledningens temperatur också.
Nu har ju jag ingen radiatorretur utan en golvvärmeretur och den ligger relativt konstant på 24-25 grader kan ibland gå ner på 23 grader.

roli skrev:
Nu har ju jag ingen radiatorretur utan en golvvärmeretur och den ligger relativt konstant på 24-25 grader kan ibland gå ner på 23 grader.

Om man haft den returtempen.. :P

När vi ändå pratar acktanksisolering har du isolerat tanken nå mer nu??

2an skrev:
[quote author=roli link=1138016673/0#16 date=1138112491]

Om man haft den returtempen.. :P

När vi ändå pratar acktanksisolering har du isolerat tanken nå mer nu??[/quote]

Näe..... tiden vill inte riktigt räcka till allt som man vill/måste göra. Så acktankens tilläggsisolering har "halkat" ner lite på "att göra listan". Frugan tycker att det finns lite andra saker som bör göras före. Dessutom tycker hon att jag tillbringar, redan nu, förmycket tid i pannrummet. ::) ::) ::)

roli skrev:
Näe..... tiden vill inte riktigt räcka till allt som man vill/måste göra. Så acktankens tilläggsisolering har "halkat" ner lite på "att göra listan". Frugan tycker att det finns lite andra saker som bör göras före. Dessutom tycker hon att jag tillbringar, redan nu, förmycket tid i pannrummet. ::) ::) ::)
Ok jag förstår.. ;)

Tänkte om du hade gjort de o märkt nån skillnad..

Du har aldrig testat att värma tanken full med pelletsbrännaren o sett gångtider o hur länge det räcker för att värma kåken med dina 1800 liter??

Men då hade det varit bra om den varit isolerad som du tänkt först.. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.