3 134 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Lönar sig verkligen bergvärme för mig
Man kan spinna vidare på räkneövningarna, om man vill. Annars får ni låta bli att läsa...
Att värma mitt ganska stora hus från 1943, när det var -20ºC häromdagen, krävde ungefär 200 kWh på ett dygn. Ja, ja, jag ska isolera vinden bättre så fort jag hinner, men nu är det som det är. Detta inkluderar då varmvattnet, förvisso.
Ska man köra det med en värmepump med ett COP på 3, hamnar vi alltså på 67 kWh. Detta då under förutsättning att pumpen klarar hela lasten, vilket ju inte är normalt vid så (för min bostadsort) extrema köldknäppar. Annars ska man lägga till en del elpatrondrift också, där COP är exakt 1. Klarar pumpen att ge 6 kW ut tillkommer elvärme så att summan blir 104 kWh.
Vedpannan får gå 10 timmar eller så för att hinna med detta värmande. Det tar 2,5 kWh.
Visserligen kostar veden något också, men skillnad blir det i alla fall.
Att värma mitt ganska stora hus från 1943, när det var -20ºC häromdagen, krävde ungefär 200 kWh på ett dygn. Ja, ja, jag ska isolera vinden bättre så fort jag hinner, men nu är det som det är. Detta inkluderar då varmvattnet, förvisso.
Ska man köra det med en värmepump med ett COP på 3, hamnar vi alltså på 67 kWh. Detta då under förutsättning att pumpen klarar hela lasten, vilket ju inte är normalt vid så (för min bostadsort) extrema köldknäppar. Annars ska man lägga till en del elpatrondrift också, där COP är exakt 1. Klarar pumpen att ge 6 kW ut tillkommer elvärme så att summan blir 104 kWh.
Vedpannan får gå 10 timmar eller så för att hinna med detta värmande. Det tar 2,5 kWh.
Visserligen kostar veden något också, men skillnad blir det i alla fall.
Nä, så är det kanske. Men jag får vatten på min konspirationkvarn när flera av de rörfirmor jag pratade med hela tiden försökte övertala mig att skaffa bergvärme trots att jag från början gjort klart att jag inte var intresserad av det. En anledning kan kanske vara okunskap hos många rörfirmor om hur man installerar en väl fungerande pelletsutrustning? Det okunskapen gjorde att vi i sista stund gav upp tankarna på pellets och istället valde att fortsätta med kökspanna/ved och komplettera med solvärme. De olika pelletsofferter vi fick in var dessutom ospecificerade och dyra (mellan 100 och 130 tkr exklusive allt annat VVS-jobb som behöver göras vid vår tillbyggnation). C:a hälften av firmorna svarade inte ens på offertförfrågan, trots både telefonsamtal och besök.Det undrar jag. Min rörläggare sa, när vi diskuterade byte från oljeeldning och jag ville ha ved och sol, att "Det är ett bra alternativ för mig, för jag får mycket jobb. Det blir billigare för dig med värmepump."
Det skulle i så fall vara om han tror sig kunna lägga på så mycket mer på en värmepump, men jag tror inte det, åtminstone inte i det här fallet.
Jag tycker inte man ska jämföra äpplen och päron vedeldning och värmepump.
Vedeldning hör hemma på landsbygden, i moderna samhällen tycker jag man ska satsa på värmepump/fjärrvärme.
En ganska korkad jämförelse gjordes uppåt i denna tråd, då man menar att bergvärme drar mer el än vedpanna...en värmepump drar mindre ved än vedpannan, ganska självklart.
Andra aspekter man får väga in till fördel för värmepump är ju inomhusklimat, inomhusmiljö, Värdeökning på huset.
När jag valde värmekälla i mitt hus för ca: ett år sedan så kom jag fram till att jag skulle få väldigt lång payoff för bergvärme,(hade en total förbukning på 28000Kwh)
Men valde ändå bergvärme därför att
ellets dammar luktar, känslig förvaring, passning.
Ved:ej tillgång till egen skog nästan lika dyr anläggning fast med sämre komfort och betydligt mer eget jobb.
Luft/vatten värmepump: ful utbyggnad på huset, nästan lika dyrt som bergvärme. ngt kortare livslängd enligt instalatörerna.
Så här efteråt kan jag konstatera att payofftiden ser ut att sjunka avsevärt, min totala förbrukning i December blev 968 Kwh mot föregående år2900kwh och i januari ser jag ut att hamna på ca 1000Kwh....det kallar jag lönsam ivestering.....
Vedeldning hör hemma på landsbygden, i moderna samhällen tycker jag man ska satsa på värmepump/fjärrvärme.
En ganska korkad jämförelse gjordes uppåt i denna tråd, då man menar att bergvärme drar mer el än vedpanna...en värmepump drar mindre ved än vedpannan, ganska självklart.
Andra aspekter man får väga in till fördel för värmepump är ju inomhusklimat, inomhusmiljö, Värdeökning på huset.
När jag valde värmekälla i mitt hus för ca: ett år sedan så kom jag fram till att jag skulle få väldigt lång payoff för bergvärme,(hade en total förbukning på 28000Kwh)
Men valde ändå bergvärme därför att
Ved:ej tillgång till egen skog nästan lika dyr anläggning fast med sämre komfort och betydligt mer eget jobb.
Luft/vatten värmepump: ful utbyggnad på huset, nästan lika dyrt som bergvärme. ngt kortare livslängd enligt instalatörerna.
Så här efteråt kan jag konstatera att payofftiden ser ut att sjunka avsevärt, min totala förbrukning i December blev 968 Kwh mot föregående år2900kwh och i januari ser jag ut att hamna på ca 1000Kwh....det kallar jag lönsam ivestering.....
Ja, det var jag som var korkad. Jag ville påpeka att somliga resonerar så man kan få uppfattningen att de tror att kompressorena i värmepumparna går av sig själva.
Vilket är ännu mer korkat.
För övrigt är det väl självklart att man ska jämföra olika alternativ? Annars behöver man ju inte fundera alls. Det blir som i gamla Sovjet. Fritt val av ett alternativ.
Vilket är ännu mer korkat.
För övrigt är det väl självklart att man ska jämföra olika alternativ? Annars behöver man ju inte fundera alls. Det blir som i gamla Sovjet. Fritt val av ett alternativ.
Innan den här diskussionen seglar iväg för långt i det traditionella trätandet om olika uppvärmningsalternativ så ber jag er fokusera på ursprungsfrågan och hjälpa Cohiba på traven i detta beslut. Erfarenheten på de olika värmekällorna är stor bland Er, forumets medlemmar och rimligtvis borde ni med era egna val som grund kunna se om det alternative även kan passa i Cohibas situation.
För markvärmealternativet, vad är nyckelfrågorna? (Går investeringen att räkna hem givet befintlig förbrukning, hur ser radiatorsystemet ut, går det att lägga slang i marken istället för att borra, osv)
För vedalternativet, finns det plats i huset för acktankar, tillgång till ved till ett rimligt pris, hur mycket egen tid vill man lägga på uppvärmningen, finns det en skorsten som går att använda, var kan veden förvaras/hanteras)
För pelletsalternativet (samma funderingar som för ved nästan)
För luftluft, hur ser planlösningen ut, går det att placera konvektorer på ett bra sätt, osv osv....
KTM verkar vara inne på rätt spår - ekonomiskt ett knasig val men ändå gjort med eftertanke - det är väl bland annat denna typ av resonemang som kan vara intressant för någon i samma sits, som komplement till de mer tekniska frågorna ovan...
Låter det som en rimlig ansats till en fortsatt diskussion?
För markvärmealternativet, vad är nyckelfrågorna? (Går investeringen att räkna hem givet befintlig förbrukning, hur ser radiatorsystemet ut, går det att lägga slang i marken istället för att borra, osv)
För vedalternativet, finns det plats i huset för acktankar, tillgång till ved till ett rimligt pris, hur mycket egen tid vill man lägga på uppvärmningen, finns det en skorsten som går att använda, var kan veden förvaras/hanteras)
För pelletsalternativet (samma funderingar som för ved nästan)
För luftluft, hur ser planlösningen ut, går det att placera konvektorer på ett bra sätt, osv osv....
KTM verkar vara inne på rätt spår - ekonomiskt ett knasig val men ändå gjort med eftertanke - det är väl bland annat denna typ av resonemang som kan vara intressant för någon i samma sits, som komplement till de mer tekniska frågorna ovan...
Låter det som en rimlig ansats till en fortsatt diskussion?
Låter rimligt 
Ett alternativ som jag bollade med var att ansluta mot fjärrvärme(bekvämt, låg investering,rent,komfort) Sedan att lägga lite krut på en bra kakelugn/kamin, en sådan som man kan värma värmevattnet med, kanske ngn typ av värmeväxlare så man kan köra både kranvatten och värmeslinga.
Detta blir ju lika kostsamt som en bergvärmeinstallation, men du blir mer oberoende av elpriser, fjärrvärmepriser. Då om man vill spara så är det ju bara att elda. och om du reser bort eller bryter lårbenshalsen så kör fjärrvärmen på tryggt och bekvämt..
Du behöver ju inte se det som det mest rationella alternativet, bara en tanke som malt i mitt huvud
Ett alternativ som jag bollade med var att ansluta mot fjärrvärme(bekvämt, låg investering,rent,komfort) Sedan att lägga lite krut på en bra kakelugn/kamin, en sådan som man kan värma värmevattnet med, kanske ngn typ av värmeväxlare så man kan köra både kranvatten och värmeslinga.
Detta blir ju lika kostsamt som en bergvärmeinstallation, men du blir mer oberoende av elpriser, fjärrvärmepriser. Då om man vill spara så är det ju bara att elda. och om du reser bort eller bryter lårbenshalsen så kör fjärrvärmen på tryggt och bekvämt..
Du behöver ju inte se det som det mest rationella alternativet, bara en tanke som malt i mitt huvud
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
MathiasS skrev:För markvärmealternativet, vad är nyckelfrågorna? (Går investeringen att räkna hem givet befintlig förbrukning, hur ser radiatorsystemet ut, går det att lägga slang i marken istället för att borra, osv)Jordvärme är inte aktuellt eftersom jag inte vill gräva upp hela trädgården. Såvitt jag förstår så är radiatorerna ett tvåkretssystem med väl tilltagna radiatorer, faktiskt förvånansvärt stor yta.
För vedalternativet, finns det plats i huset för acktankar, tillgång till ved till ett rimligt pris, hur mycket egen tid vill man lägga på uppvärmningen, finns det en skorsten som går att använda, var kan veden förvaras/hanteras)Det som tilltalar allra mest med bergvärme är den lilla arbetsinsatsen när det väl är på plats. Är inte beredd att avsätta den tiden som krävs för ett vedeldat system. Pellets kan vara intressant eftersom det förmodligen är det som är lättast att få tillbaka pengarna på. Investeringen är inte så stor om man går snålvägen och installerar en pelletesbrännare på den befintliga pannan och då kan man kanske ta lite merarbete. Skorstenen har ju gått att använda för olja så det borde väl funka för pellets också. (har alltså eldat med olja så sent som för ett par månader sedan)
För luftluft, hur ser planlösningen ut, går det att placera konvektorer på ett bra sätt, osv osv....
Planlösningen är ganska öppen på övre plan vilket har gjort att L/L pump varit intressant. Det känns dock bara som en tillfällig lösning. Dessutom så vore det dumt att inte utnyttja det vattenburna systemet när man nu har det så då skulle ju en Luft/Vattenpump vara ett alternativ. De är ju dock så dyra så man kan ställa sig frågan ifall man i så fall inte lika gärna kan lägga till de ytterligare extraslantarna och borra istället.
KTM verkar vara inne på rätt spår - ekonomiskt ett knasig val men ändå gjort med eftertanke - det är väl bland annat denna typ av resonemang som kan vara intressant för någon i samma sits, som komplement till de mer tekniska frågorna ovan...
Låter det som en rimlig ansats till en fortsatt diskussion?
Jag tycker du ska använda dina frånluftskanaler och installera en Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump på 5 kW. Investeringen är halva priset jämfört med bergvärme. Du kommer att få köpa tillskottsel för 1500 kr/år mer än om du har bergvärme. Men du slipper en stor del av investeringen. Jämfört med luftvärmepumpar får du oförändrat COP även om det är kallt. Du kommer att köra hem investeringen på 5-6 år.
Cohiba skrev:Pellets kan vara intressant eftersom det förmodligen är det som är lättast att få tillbaka pengarna på. Investeringen är inte så stor om man går snålvägen och installerar en pelletesbrännare på den befintliga pannan och då kan man kanske ta lite merarbete. Skorstenen har ju gått att använda för olja så det borde väl funka för pellets också. (har alltså eldat med olja så sent som för ett par månader sedan) [/color]
Det enda alternativet som du får tillbaka pengarna snabbt o inte är mycket jobb med är pellets..
För att jämföra med carmans anläggning (som förmodligen är världens effektivaste) går inte efter som att jag känner ingen som ens når upp till dessa siffror, Snarare hälften av hans cop.. Han har 2X250 meter jordvärmeslang på 1,2 m djup med 2,5 meters avstånd..
Har en kompis som fuskat o lagt ett 8 mm "klick"golv från rusta direkt på 100 mm friggolit (bra svikt) med översta skivan med värmefördelningsplåtar (som villavarm) o plattan är isolerad 150 mm.. Som varmast har han kört ut 32 grader till golvet 0 då va det mellan -30/34 i 5 dygn o huset är byggt -92 på 230 m2 inkl garage o förråd o med ftx ventilation.. Boende ytan är 185 m2 med 21 grader resten är 16 grader.. Han har haft en elförbrukning på mellan 15.500-16700 kWh/år inkl hushållsel under senaste 3 åren.. Då är alla vitvaror A-klass o 3 år nu lågenergilampor överallt där oftast är på.. Vi har liknande vitvaror (jag har några som är äldre) o hade ifjol 3473 kWh i hushållsel inkl motorvärmare på timer..
OBS att elmätaren är ny (7/3-05) med fjärrläsning..
Ingen av dom 7 st jag känner har lägre elförbrukning än 15500 kWh o det är min farbror fd rörkrökare/förman som har de som snitt senaste 5 åren o dom är bara 2 personer.. Samtliga har hus mellan 170-230 m2..
jag tror det krävs en del ombyggnad för att kunna andvända husets frånluft, gissar på att du har frånluft i endast bad/toa & tvätstuga, sen går det ut till en scetral fläckt på taket. Desutom så är %kw alla gångeer för klent för ditt hus (kör elpatronen du har idag på 5kW så får du en hint om hur mycke värme en Comfortzone kan ge i just ditt hus)
om du idag har 20 000kWh/ år i värme + varmvatten.
Så kommer du ha en 6000-6500 kWh/ år efter en bergvärme instalation, med en värmepump på 7-8kW
Sen får du själv avgöra om du tycker att det är en investering som betalas igen på rimlig tid. ska du bo länge i huset är det ju skönt att ha låg driftskostnad, även om investeringen är hög (ca 150 000
hälften av vad din nya bil kostar som bara sjunker i värde + koster pängar att äga & att köra.
Så kommer du ha en 6000-6500 kWh/ år efter en bergvärme instalation, med en värmepump på 7-8kW
Sen får du själv avgöra om du tycker att det är en investering som betalas igen på rimlig tid. ska du bo länge i huset är det ju skönt att ha låg driftskostnad, även om investeringen är hög (ca 150 000
Med CE50 kommer du troligen att få en årsförbrukning på ca 8000 kWh. Av detta kommer värmepumpen att dra ca 6000 kWh och sedan tillkommer ca 2000 kWh i tillskottsel. Investeringen är ca 60 000 kr för värmepumpen + installation och ev ombyggnad av ventilationssystemet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden