Hej
Vi har lite problem med pannan i vårt nyinköpta hus. Tänkte att jag kunde kolla här i kväll om någon kan hjälpa mig annars får vi ringa servicen i morgon.
Vi har en Nibe EVB 230. Sambon ändrade en inställning i morse på pannan och när vi kom hem i eftermiddag så var elementen kalla och på pannan blinkar en symbol. I bruksanvisningen står det så här om den blinkande symbolen: ”delar av elpatronen blockerad av effektvakt eller yttre styrning”. Ingen av oss fattar vad det betyder. Det hade varit roligt att kunna lösa detta själv. Är det någon som har lite tips att komma med eller som kanske har en sån här panna och vet vad som är fel. Nu har sambon ställt pannan på något reservläge så att vi har fått lite värme i elementen så vi fryser inte ihjäl. Men det hade ju varit roligt om vi själva hade kunnat få igång pannan igen.

Hejsan!
Du menar väl EVP 230 antar jag....
Vad gjorde han för inställning?
Kolla JFB:n (jordfelsbrytaren) eller säkring som utlöst...snabba tips...

Annars är ni nöjda med pannan lr? Tänkte själkv köpa en sådan.. :P

• Gilla
Waste to burn
  • Laddar…
Visst ska det vara EVP, blev lite fel när jag skrev. Tack för dina tips men vi har redan kollat jordfelsbrytaren och säkringarna. Det är inte det tyvärr. Det sambon försökte göra vara att ändra framledningstemperaturen. Det är lite för tidigt att svara på om vi är nöjda med pannan. Vi har precis flyttat in.

Ok.....hmm yttre styrning, kan det vara utegivaren som spökar kanske, för ni har väl en sådan....

Det ska ju normalt sett betyda att pannan har kopplat ner effekten, då den har mätt upp att något annat i huset (ugn, torktumlare eller liknande) tar så mycket ström, att det inte blir tillräckligt mycket över för att köra elpatronen på full fart.

Har du satt på hembränningsapparaten, kanske? ;D

Jane_K, fick ni löst problemet? Isåfall vad var felet?

De har nog frusit ihjäl... :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.