Villa från 1968 i Sigtuna. Souterräng med 125 kvm per plan. Ca 200 kvm uppvärmd yta. Ekofiber på vinden. Original tvåglasfönster med stora fönsterytor. Självdrag plus mekanisk frånluft utan återvinning. Idag en Albin DeLuxe 910 olje/elpanna från -92 som enbart går på el. Total förbrukning senaste året 27000 kwh inklusive hushållsel. Får känslan av att jag får svårt att få ordentlig ekonomi i att borra. Vad säger forumet?
 
Det är mycket svårt att bedöma.

Jag tycker du ska begära offert och kalkyl på energibesparing från någon leverantör.

Först då kan du räkna ut om det är värt att borra. Det finns mycket frågetecken när man ska borra, hur djupt man måste ner, behöver man flera hål osv.

Om inte installationen blir alltför dyr kan det löna sig, men återbetalningstiden kommer att bli lång.
 
Vad får du för elförbrukning om du tar bort all värme? 7000 kWh? Hur många är ni i familjen? Om vi antar det har du 20000 kronor i värmekostnad att bolla med. Som ett överslag.

Det vill ju till att du får ner driftkostnaden ordentligt för att det ska löna sig bra. Alla värmepumpar tar fortfarande en hel del ström.
De lägsta driftkostnaderna får man med ved och sol, såvitt jag känner till. Men det förutsätter ju att man kan leva med den sortens värmesystem.
 
apersson850 skrev:
Vad får du för elförbrukning om du tar bort all värme? 7000 kWh? Hur många är ni i familjen? Om vi antar det har du 20000 kronor i värmekostnad att bolla med. Som ett överslag.

Det vill ju till att du får ner driftkostnaden ordentligt för att det ska löna sig bra. Alla värmepumpar tar fortfarande en hel del ström.
De lägsta driftkostnaderna får man med ved och sol, såvitt jag känner till. Men det förutsätter ju att man kan leva med den sortens värmesystem.
Ja ca 7000. Vi är tre. Det är just det, man vill ha något lättskött. Är ej intresserad av att greja med ved. Kanske luft/vatten är grejen. Har fått intrycket att många borrar när de i själva verket har för låg förbrukning för att det skall löna sig.
 
Cohiba skrev:
Ja ca 7000. Vi är tre. Det är just det, man vill ha något lättskött. Är ej intresserad av att greja med ved. Kanske luft/vatten är grejen. Har fått intrycket att många borrar när de i själva verket har för låg förbrukning för att det skall löna sig.
Du har inte kollat om det funkar med pellets i din panna??

Vi är oxå 3 personer o kör pellets åretrunt med hushållsel på (ifjol) 3473 kWh..
 
Har funderat på det. Problemet är var man skall göra av pelletsförrådet. Där oljetanken står idag är väl det naturliga. Problemet är att avståndet mellan tanken och pannrummet är lite stort, och dessutom är tvättstugan emellan. För visst är det så att de bör vara ganska nära varandra?
 
Cohiba skrev:
Har funderat på det. Problemet är var man skall göra av pelletsförrådet. Där oljetanken står idag är väl det naturliga. Problemet är att avståndet mellan tanken och pannrummet är lite stort, och dessutom är tvättstugan emellan. För visst är det så att de bör vara ganska nära varandra?
Nja det beror på vilken brnnare/skruv du väljer..

Flexskruvarna som t.ex thermia funkar upp till 24 meter (vet av en sån anläggning) men dom rekomenderar upp till 12 m.. Sen finns ju vakuum varianten oxå..

Hur långt har du mellan pannrumet o där tanken står??
Skruven går ju dra både vid tak el golv o när det är en tvättstuga som den ska genom är det inte lika noga med att den är osynlig.. ;)
 
2an skrev:
[quote author=Cohiba link=1138188992/0#5 date=1138200856]Har funderat på det. Problemet är var man skall göra av pelletsförrådet. Där oljetanken står idag är väl det naturliga. Problemet är att avståndet mellan tanken och pannrummet är lite stort, och dessutom är tvättstugan emellan. För visst är det så att de bör vara ganska nära varandra?
Nja det beror på vilken brnnare/skruv du väljer..

Flexskruvarna som t.ex thermia funkar upp till 24 meter (vet av en sån anläggning) men dom rekomenderar upp till 12 m.. Sen finns ju vakuum varianten oxå..

Hur långt har du mellan pannrumet o där tanken står??
Skruven går ju dra både vid tak el golv o när det är en tvättstuga som den ska genom är det inte lika noga med att den är osynlig.. ;)
[/quote]


Det är inte så mycket distansen (ca fem meter vilket tydligen alltså inte är något problem) utan skruven genom tvättstugan som kändes som problemet. Fick för mig att det måste vara raka, dvs utan böjar. Kan man alltså dra den i taket för att sedan göra en brant böj ner (i princip skulle det bli 70-80° vinkel) när man kommer in i pannrummet?
 
Cohiba skrev:
Det är inte så mycket distansen (ca fem meter vilket tydligen alltså inte är något problem) utan skruven genom tvättstugan som kändes som problemet. Fick för mig att det måste vara raka, dvs utan böjar. Kan man alltså dra den i taket för att sedan göra en brant böj ner (i princip skulle det bli 70-80° vinkel) när man kommer in i pannrummet?
Ok 5 meter är som dom flesta har som kör med bulkförråd.. ;)

Nädå det finns både 45° o 90° böjar..

Du behöver inte gå ner vid pannan (vinkla ner skruven) utan låt den va under taket för det ingår oftast med brännaren en slang på 2 meter som ska va mellan skruven o brännaren..

Här finns anvisning på thermias flexskruv http://www.mrpellets.se/thermia/montflexsystem.pdf
 
apersson850 skrev:
Vad får du för elförbrukning om du tar bort all värme? 7000 kWh? Hur många är ni i familjen? Om vi antar det har du 20000 kronor i värmekostnad att bolla med. Som ett överslag.

Det vill ju till att du får ner driftkostnaden ordentligt för att det ska löna sig bra. Alla värmepumpar tar fortfarande en hel del ström.
De lägsta driftkostnaderna får man med ved och sol, såvitt jag känner till. Men det förutsätter ju att man kan leva med den sortens värmesystem.

värmepumparna tar inte mycke ström, vad har du fått det ifrån?
det som tar ström är elpatronerna som går in o hjälper till, när pumpen inte orkar.
hur långt pumpen orkarr beror på hur du dimensionerar, själv jar jag dimensionerat så att pumpen orkar hela uppvärmningen utan elpatroner.

tar man den billigaste oferten, vilket dom flästa gör. Så får man mycke drift på elpatronerna!
 
Var jag har fått det ifrån? Jag har räknat. Om en värmepump på 6 kW kör med ett COP på 3 tar den 2 kW. Enkel matematik.
Det är fortfarande en hel del ström, om man jämför med att köra min vedpanna, exempelvis. Den tar ungefär 0,25 kW (fläkt och pump) för att ge ut 35 kW. Det ger ett "COP" på 140.
 
apersson850 skrev:
Var jag har fått det ifrån? Jag har räknat. Om en värmepump på 6 kW kör med ett COP på 3 tar den 2 kW. Enkel matematik.
Det är fortfarande en hel del ström, om man jämför med att köra min vedpanna, exempelvis. Den tar ungefär 0,25 kW (fläkt och pump) för att ge ut 35 kW. Det ger ett "COP" på 140.

Ett bra exempel på ett resonemang som många har svårt att ta till sig.
 
Ett bra exempel på ett resonemang som många har svårt att ta till sig.
Ja, precis, vilket också innebär att det kan finnas miljömässiga argument mot värmepumpar, såvida man inte konverterar från elpanna eller direktverkande el. Det tråkiga är att många rörfirmor verkar vara ointresserade av att göra seriösa energikalkyler och menar att alla tjänar på värmepump i alla lägen. Trots att det handlar om elvärme, om än effektiv sådan i jämförelse med direktel. Vågar man gissa att VVS-firmornas avanser blir större vid bergvärmeinstallation än ex. vid installation av biobränsleuppvärmning? Ett ständigt ökande elpris är också en faktor att ta hänsyn till (även om pelletsen inte jeller är garanterad mot kostnadsökningar i form av ex. en framtida skatt - men konkurrensen mellan pelletsleverantörerna känns fortfarande sundare än elbolagens märkliga prissättning).

Det vettigaste är nog att låta en (kunnig...) energirådgivare räkna på just dina förutsättningar. Men el är ingen ren energikälla idag. Jag inväntar fungerande fusionskraftverk innan jag satsar på någon form av värmpump. Fast lyckas det kan man nog lika gärna börja slösa med direktverkande el  ;)
 
Kasch skrev:
Vågar man gissa att VVS-firmornas avanser blir större vid bergvärmeinstallation än ex. vid installation av biobränsleuppvärmning?
Det undrar jag. Min rörläggare sa, när vi diskuterade byte från oljeeldning och jag ville ha ved och sol, att "Det är ett bra alternativ för mig, för jag får mycket jobb. Det blir billigare för dig med värmepump."
Det skulle i så fall vara om han tror sig kunna lägga på så mycket mer på en värmepump, men jag tror inte det, åtminstone inte i det här fallet.

Nu hör det till saken att vi är bekanta sedan våra respektive åldrar skrevs med en siffra, så det finns ingen direkt anledning att tro att han körde med något slags "säljsnack", som somliga måhända gör, åtminstone mot vissa kunder.
 
2an skrev:
[quote author=Cohiba link=1138188992/0#7 date=1138202120]


Det är inte så mycket distansen (ca fem meter vilket tydligen alltså inte är något problem) utan skruven genom tvättstugan som kändes som problemet. Fick för mig att det måste vara raka, dvs utan böjar. Kan man alltså dra den i taket för att sedan göra en brant böj ner (i princip skulle det bli 70-80° vinkel) när man kommer in i pannrummet?
Ok 5 meter är som dom flesta har som kör med bulkförråd.. ;)

Nädå det finns både 45° o 90° böjar..

Du behöver inte gå ner vid pannan (vinkla ner skruven) utan låt den va under taket för det ingår oftast med brännaren en slang på 2 meter som ska va mellan skruven o brännaren..

Här finns anvisning på thermias flexskruv http://www.mrpellets.se/thermia/montflexsystem.pdf
[/quote]

Tack för det, nu blev pellets plötsligt bra mycket intressantare.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.