Hej

Skulle vilja ha termostater på mina värmeelement (vattenburet).
Idag sitter det ventiler direkt på elementet med ett vridhantag som liknar ett flygande tefat ungefär, diameter ca 6-7 cm. Det står "wello" och "hjo" på dom. Huset byggt 1960.

Men tittar jag hos danfoss och liknande finns bara ventiler med rör in/rör ut.

Finns det ersättningsventiler för dessa "gamla" ventiler som passar för termostat?

MVH

kan du snäppa en bild på dem, lite lättare att identifiera....

P
Om det ser ur så här är det löst på detta vis i vårat hus

• radiator2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
x

• radiator1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag förstår inte omröstningen :-?
Är det vilka vi har hemma, eller vilka vi tycker är bäst eller vilka som ät på bilderna.

www.mma.se (markaryd) har en massa bilder på gammla, titta under utbytesinsatser. ;)

det är nog ingen röstning, bara ett feltryck.

Vad har du för uppvärmining idag?
bäst är alltid att skafa nån reglering som har en ute givare o sen låra denna reglera din inomhus temp.

Yes Carman, det var feltryck (jag förstod ej hur det funkade).

Ang utegivare. Jag har luft/luft värmepump som värmer viss del av huset, tanken var att element i "varma" rum skulle kopplas ur/sänkas automatiskt. Om jag har utegivare, blir det inte då samma värmetillskott från elementen i alla rum oavsett tillskottet från värmepumpen? Man kan ju justera manuellt, men jag vill ju gärna ha lite automatik, ev möjlighet till nattsänknig etc. (Jag kan inget om värmesystem, vet bara hur Jag vill ha det.)

PeterK, det ser ut som ditt (fast ventilen sitter iofs på sidan) så det är nog en lösning!

MVH

Vart du än har givaren så blir det samma värmetillskott om du bara styr på framledningstemperaturen. Om du dessutom har termostatventiler på elementen där pumpen värmer, kommer de att dra ner på värmen just där, om det är tillräckligt som det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.