Finner inte nât bra jämförelseobjekt; Har ett gammalt timmerhus med tillbyggnad under uppförande Tot. 160M2 I 2 plan. Tidigare end. sommarboende sâ elförbrukning är svârt att beräkna. Direktel ingen ventilation fixad. Vad göra?? FrânluftsVP, Berg plus ftx eller???? Har förberett vattenburen golvvärme i nya delen, 2fläktkonvektorer i den gamla. Har fâtt olika bud frân nibe 5kw till IVT 7kw eller IVT 490
finns det nân go med sunda ideer?

Vi flyttar in till sommaren med 2 knattar - ur ettan, friheten närmar sig...

om jag har fattat rätt så ger en IVT 490 bara 2kw inget å värma ett hus med [smiley=thumbdown.gif]

ingemar_o skrev:
om jag har fattat rätt så ger en IVT 490 bara 2kw inget å värma ett hus med  [smiley=thumbdown.gif]
jag tycker man bör gå över 5kW även i små hus. detta för att klara störe vatten värmningar utan att störa värmeproduktionen, sen är det ju altid bra att ha lite extra effekt om man iframtiden vill ha varmare eler bygga ut

nique skrev:
Har fâtt olika bud frân nibe 5kw till IVT 7kw eller IVT 490 finns det nân go med sunda ideer?
IVT 490 är en leksak enligt min åsikt, på tok för klen för ett hus i er storlek. Den återförsäljare som rekommenderade den är inte seriös utan vill bara få era pengar genom att lura på er ett lågt anbud som ser bra ut men som egentligen är snudd på att hysta pengarna i sjön.

Ett tips är att välja en värmepump med möjlighet att koppla till extern värme i framtiden, tex solfångare eller kamin. Värmepumpsvärme är iofs förhållandevis billig, men det kan ändå vara bra att hålla möjligheten öppen för att få soluppvärmt, snudd på gratis, varmvatten sommartid. Speciellt om elpriserna fortsätter att stiga...

Utan att veta så noga så tycker jag att 5 kW låter lite lågt. Om prisskillnaden inte är allt för stor så skulle jag nog personligen satsa på 7 kW, men det är förstås en fråga om hur många tusenlappar extra det kostar. Har ni någon annan möjlighet att värma huset, tex med en kakelugn, så kan det annars vara ett sätt att hjälpa värmepumpen när det är riktigt kallt så man slipper att den förhatliga elpatronen drar igång. Fast då vill ni ha en inomhusgivare så att värmepumpen inte fortsätter att göra värme trots att det redan är varmt inomhus.

Om ni kan, försök få kontakt med personer som redan haft pumpar av det slaget i några år som ni funderar på. I glättiga broschyrer ser allting rosaskimrande ut, men det är först efter att ha kört prylarna ett tag som man VET om det är nåt att ha eller ej. Det kan även vara smart att läsa användarmanualen och kolla om den verkar vettig innan ni slår till.

En sak som jag saknar i vår värmepump (IVT 495) är någon form av statistik. Det hade varit trevligt att tex veta hur många timmar om dagen som kompressorn respektive elpatronen går, men det slipper man med 495:an. :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.