leifa.k skrev:
Varför bara köpa hos "cementverk" Titta hos pappersbruken i sverige, ofta kan dom ha en stor "kemisk obalans" och behöver bli av med kalk eller "mesa" som det osläckta kallas också, så kanske du får ned priset?
Tack för tipset.

Kanonbra...

Regards Magi

leifa.k skrev:
Annars, finns det något billigare att lagra energi i än vatten?
Anledningen till att lagra energin i bränd kalk är att man kan lagra energin utan förluster.

Du kan under sommaren bränna kalk och lagra den i lufttäta säckar, oljefat eller kontainrar.
Sedan när vintern kommer kan du värma huset hela vintern gratis.
Sen när sommaren kommer igen är det bara till att bränna den igen för att bygga upp ett nytt energi förråd.

Du behöver aldrig mer köpa olja, el, ved eller pellets för att värma huset.

En ackumulator tank med vatten lagrar energin max 3 dagar.

Regards Magi

intressant, kanske lite EU-pengar skulle sitt fint? Dylikt borde det gå att få rejäla slantar för.
Jag ser inte att problemet skulle ligga på tekniken på kalkstensidan utan soltimmar och koncentration till 1000 C i villaskala. Statistik finns på soltimmar så därifrån går det att få fram parabolernas yta och i de länder som du måste ha med dig i EU-projektet är det dubbelt så många soltimmar .... - never give up!
Jag kommer också ihåg saltprojektet på KTH och trodde faktiskt en hel del på delar av det, torka med spillvärme och köra hem kuben och droppa på vatten igen vartefter man behövde värme låter genialiskt. Nu vet jag inte hur energibalansen/kostnaden ser ut med dagens dieselpriser, men idèn är god, så och detta

Magi skrev angående inertgas
Tror inte det, för vid laddning frigörs CO2 och vattenånga i stora mängder som ska ut ur systemet.
Nu blandar du väl äpplen och päron?

Koldioxid frigörs väl bara vid första "laddningen", och ska tas om hand i det skedet, sen behöver man inte bry sig.

I driftfallet blir reaktionen CA(OH)2 = CAO + H20 alltså en mol på ena sidan och två mol på andra sidan. Volymskilnaden mellan de fasta ämnena borde inte vara så stor och vattenångan kondenserar du ju.

poiu skrev:
Magi skrev angående inertgas
Tror inte det, för vid laddning frigörs CO2 och vattenånga i stora mängder som ska ut ur systemet.
Nu blandar du väl äpplen och päron?

Koldioxid frigörs väl bara vid första "laddningen", och ska tas om hand i det skedet, sen behöver man inte bry sig.

I driftfallet blir reaktionen CA(OH)2 = CAO + H20 alltså en mol på ena sidan och två mol på andra sidan. Volymskilnaden mellan de fasta ämnena borde inte vara så stor och vattenångan kondenserar du ju.
Jag skrev lite för enkelt och jag menade precis det du säger.
Vid första bränningen är det i huvudsak CO2 som frigörs vid ca 900 grader.
När man släcker det på vintern fås Ca(OH)2 och temperaturen tillbaka kan bli max ca 530 grader.
Sedan behöver man bara bränna Ca(OH)2 vid ca 550 grader varje sommar och då frigörs i huvudsak vattenånga.

Regards Magi

Hej.

Jag fick kontakt med en kille som forskar i lagring av energi i gips.

http://www.ifm.liu.se/chemistry/chemeng/Summer sun to winter warmth.pdf

Det verkar ju helt kanon.

Detta lagrar om jag räknat rätt ca 250 kWh/ton gips och man behöver bara bränna vid 150 grader.
Vatten har ca 60 kWh/ton.

Så nu börjar vi snacka lagringsmedium.

Men man kan inte direkt driva en ångmaskin med den då man får tillbaka max 150 grader.
Men man kan ju använda en sterling motor eller termoelement.

Ett vindkraftverk på 2 m diameter behöver inget byggnadstillstånd.
Jag känner en som har ca 6 st små snurror på tomten.
Ett 2 meters ger ca 2000 kWh/år så med några sådana eller ett större och soltråg så kan man bli självförsörjande på värme.
Frågan är investeringskostnad?

Men nog låter det intressant....

Regards Magi

Hej!
Man skulle bara behöva ett 100-tons gipslager för 25000 kwh. Någon som vet vilken densitet gips har?

glx skrev:
Hej!
Man skulle bara behöva ett 100-tons gipslager för 25000 kwh. Någon som vet vilken densitet gips har?
Man behöver inte lagra värme för hela året om man har vindsnurror.
Ett med 2 m diameter ger ca 200 kWh/månad.
Så några sådana eller ett större samt sol parabol tråg innebär att man bara behöver en buffert då det inte blåser.

Densitet, pulvriserad 1121 kg/m3

Det saknas redogörelser för termodynamiken bakom. Och den typen av kemisk termodynamik är inte allmängods.

Vad man utnyttjar är att gips kan binda vatten på två olika sätt och att de har olika "energipotential" så långt är det enkelt, men det finns en hel del frågetecken.

Vad är specifikavärmekapaciteten för de olika tillstånden?

Hur sker övergången? Abrupt eller sucsesivt vid ökande temp.?

Är den tryck beroende?

Det verkar för mig som om man måste driva ut vattnet som ånga. Det kräver i så fall väldigt stora energimängder för att regenerera. Värme som måste kylas bort.
Går den värmen att återvinna? Svaret ligger i frågorna ovan.

poiu skrev:
Det saknas redogörelser för termodynamiken bakom. Och den typen av kemisk termodynamik är inte allmängods.

Vad man utnyttjar är att gips kan binda vatten på två olika sätt och att de har olika "energipotential" så långt är det enkelt, men det finns en hel del frågetecken.

Vad är specifikavärmekapaciteten för de olika tillstånden?

Hur sker övergången? Abrupt eller sucsesivt vid ökande temp.?

Är den tryck beroende?

Det verkar för mig som om man måste driva ut vattnet som ånga. Det kräver i så fall väldigt stora energimängder för att regenerera. Värme som måste kylas bort.
Går den värmen att återvinna? Svaret ligger i frågorna ovan.

Hej.

Kontakta killen som forskar i lagring av energi i gips.

http://www.ifm.liu.se/chemistry/chemeng/Summer sun to winter warmth.pdf

Han kan säkert svara på dina frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.