Byggahus.se
Jag har tillverkat en egen rund tank liknande den i din länk.
Jag använde en 2 metersstump vattenledningsrör, 80 cm i diameter, 10 mm godstjocklek.
Jag använde 5 mm plåt från en gammal oljetank till gavlarna.
Jag monterade färdiga kamflänsslingor från rinkaby.
Jag isolerade tanken med ett skumgummimaterial som liknar liggunderlägg.




 
Ok, RoKe. Funkar den bra? Var fick du tag på röret?
 
daniel_168 skrev:
Ok, RoKe. Funkar den bra? Var fick du tag på röret?
Jo tack, det fungerar bra.
Vid svetsningen tog jag hjälp av en bekant som hanterar svetsen bättre än jag.
Jag strösslade med muffar för eventuella framtida behov och det ångrar jag inte idag.
De flesta är upptagna och uttag för termometrar kan man inte få för mycket av.
Det jobbiga för mig var att planera och placera muffarna för bästa funktion och smidigast rördragning.

Snåla inte på muffarnas storlekar, det går lätt att förminska vid behov.

Hade jag gjort det igen så skulle jag nog ha testat några andra lösningar för att växla in solvärmen. Jag skulle prova att tillverka ett skiktfördelningsrör med en kona i botten och placera detta ovanpå en solslinga i botten på acc.
Sedan skulle jag kanske låtit svetsa dit typ 100 mm rör i toppen och botten på acc för att på dessa ansluta övrig utrustning. Flödeshastigheten ut och in i accen skulle minska brutalt mot nu, och detta lugnar ner omblandningen och främjar skiktningen ännu bättre.

Hur som helst så fungerar systemet bra. (Men det skulle inte skada om min acc varit lite större.)

Varmvattenberedningen sker utanför acc i en plattvärmeväxlare.
Detta gör att toppvattnet alltid har maximal temperatur ända tills slutet.

En återvinningskoppling tar tillvara på eftervärmen i pannan, nyttan och lönsamheten med denna finess kanske kan diskuteras, men jag tycker det är kul att hålla på.

Röret till min tank skaffades för länge sedan av en bekant som hade ett överblivet.



 
Hej RoKe!
Har du tillverkat en egen varmvattenautomat eller köpte du en? Vlket fabrikat? ca pris?
Fungerar den bra?
 
Hej.
Jag har plockat ihop tappvarmvattenautomaten av lösa delar.
Jag använder en utbytt förångare från en värmepumpsinstallation.
Jag har monterat växlaren på golvet i våningen ovanför acc.
Växlaren värms med självcirkulation.
(Jag har en laddpump men den behöver sällan starta)



 
Visst har tenico en byggbeskrivning av en plattvärmeväxlare?
 
Tenicos beskrivning på en plattvärmeväxlare är en växlare att lägga ovanpå en kökskamin tex.
 
Ok, inget att "tillverka" tappvarmvatten med alltså?
 
jag tror det är bättre att satsa på 2 slingor för varmvattnet, jag ska iaf göra det. förvärmingsslingan tar jag från pannan jag kastat ut. tanken köpte jag beggad för 2500:-. 750liter, med ny vvslinga, 2 st elpatroner med termostat o överhettningsskydd. blev billigare och enklare än att bygga den, ska dock modifiera den med fler anslutningar och flänshål för förvärmningsslingan.sen kanske jag bygger en "slavtank" på 750 till 1000liter som är "tom"

jag har köpt tenicos byggbeskrivning, kan va bra att ha för vägledning om tankbyggande...
 
Jag har beställt byggbeskrivningen, men inte fått den. Jag ska anlita farsan att svetsa ihop en tusenliters tank med solslinga i botten. Frågan är ju om man ska ha en slinga i tanken för varmvattnet, eller om man ska satsa på på en extern plattvärmeväxlare? Hur mycket dyrare blir det med en sådan?

Sen tillkommer ju frågan om hur man ska isolera tanken. Finns det sådan info i beskrivningen från Tenico? Jag tänkte isolera rejält. Kanske bygga in tanken på något sätt...
 
Ni som funderar på och har möjlighet att bygga och svetsa själva har ju ett guldläge.
Varmvattenberedningen flyttas med fördel ut från acc.
Tidigare beredde jag vv i förvärmning och slutvärmningsslinga.
Det blev en markant skillnad när jag flyttade ut beredningen från acc.
Tidigare låg beredningen och kylde acctoppen med en successiv sänkning av temperaturen som följd.
Nu flyttas all kylning av accvattnet vid vvb ner till accbotten via utanpåliggande rör.
Nu är accvattnet smällhett ända tills slutet. Nu är det bara isoleringsförlusterna som orsakar en viss temperatursänkning.
Jag märker stor skillnad och jag upplever att accen blev ”större”.
(Jag har ioförsig vvc som förvärrar nedkylningen mot normallösningen utan vvc.)

Om jag utgick från noll idag så skulle jag prova att tillverka en utanpåliggande vvb.
Jag skulle försöka tillverka en behållare som man proppar full med kamflänsslingor för beredning. Jag skulle koppla behållaren till acc med ett rör till botten och ett rör till toppen och låta självcirkulationen sköta laddningen.
Jag skulle montera en reglerventil på röret mellan beredaren och accbotten så att det skulle gå smidigt att justera in laddflödet.
Det skulle gå att placera beredaren i våningen ovanför för att flytta vv närmare tappstället.
Det skulle också gå att montera beredaren bredvid och i jämnhöjd eller helst lite över acctoppen.

Jag skulle testa att tillverka ett skiktfördelningsrör för att skikta in det solvärmda vattnet i accen. Detta rör skulle jag förse med en kona i botten som skulle fånga upp och leda in varmvattnet i röret. Skiktfördelningsröret skulle monteras i mitten av acc ovanpå en solslinga som ligger i accbotten.

Det skulle vara kul att testa dessa funktioner.
Läs mer om självcirkulation på www.energifirman.com

Lycka till med tankarna!
 
Jag har ju två slingor för varmvattnet, förvärmning i mitten och slutvärmning i toppen.

Naturligtvis sjunker temperaturen i tanken när det tappas mycket varmvatten, men jag upplever att det inte påverkar skiktningen så mycket som en del skräckhistorier gör gällande. Det tar inte så lång tid innan ordningen är någorlunda återställd igen, även om jag inte eldar just då.

Kan det vara så, kanske, att de andra två tankarna fungerar som en stabiliserande faktor för huvudtanken? Måhända självcirkulerar vattnet lite mellan tankarna, och rättar därigenom till skiktningsförvirringen i huvudtanken? Eller kan det vara cirkulationspumpen till shuntgruppen, som när den cirkulerar runt vattnet trycker in mer returvatten i slavtankarna, där toppvattnet är lättare, än vad den får in i huvudtanken, som har kylts av lite, av varmvattenuttaget? Det var kanske därför rörläggaren (vars kunnande jag har all respekt för, i detta fallet) lät radiatorreturen komma ner så långt från huvutanken som möjligt, dvs. längst bort i det nedre förbindningsröret mellan tankarna? Eller så var det bara enklast för honom. Jag vet inte, har inte frågat honom.

Det är förvisso inte så enkelt att veta hur det skiktar sig i tanken heller. Jag har ju bara de vanliga termometrarna att gå efter, men de ger i alla fall någon information.
 
Kan det vara så, kanske, att de andra två tankarna fungerar som en stabiliserande faktor för huvudtanken? Måhända självcirkulerar vattnet lite mellan tankarna, och rättar därigenom till skiktningsförvirringen i huvudtanken?
Javisst är det så.
Din tekniktank fungerar ju precis som en yttre vvb.
Hetvattnet i dina slavtankar vill vara överst även i din tekniktank.
Om du kyler vattnet i toppen på tekniktanken vid vvtappning
fyller slavarna på med hetvatten helt automatiskt utan pumpar eller krånglig styr.
 
klart du ska isolera tanken, minst 200-300 mm gullfiber eller liknande på sidorna och helst 500mm på toppen. två vvslingor kostar väl ungefär som en plattvärmeväxlare gissar jag. fast till plattvvx tillkommer en flödes/tryckstyrd cirkpump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.