Hur mäter man verkningsgraden för en vedpanna? Är det någon som vet det? Det kanske står någonstans på detta nät?

Det jag närmast funderar över är hur de vet hur mycket energi som faktiskt finns i veden som man stoppar in. Att mäta hur mycket som kommer ut ur pannan är ju inte svårt, men in?

Om jag räknar på hur mycket ved jag stoppar in i min panna, som alltså är en Atmos, och enligt något test är bland det sämsta som finns när det gäller verkningsgrad, och sedan jämför med hur mycket vatten jag kan värma, ser det snarare ut som om verkningsgraden ligger på runt 100%.
Att den inte gör det begriper ju jag också, förstås. Det kanske beror på att min ved är torrare än referensveden?

Du har ju SP:s mätprotokoll på Atmos hemsida (för Atmos DC35 då).
Där har du vikt och specifikt värmevärde på veden.

test3.jpg

Ja, där fanns ju uppgifter. Jag var för trött för att tänka själv igår.

Har nu läst lite och konstaterat att det verkar (naturligt nog) vara så, att rökgastemperaturen är högre för Atmos, vilket ju naturligtvis innebär att mer värme försvinner upp där.

Jag har varit och mätt i min skorsten och konstaterat att temperaturen där uppe är rimlig, i linje med vad man brukar rekommendera. Jag får nog inse att jag behöver ungefär den värme jag släpper ut där nere, för att det ska bli bra däruppe. Så får verkningsgraden bli därefter.

Att jag har tycker att jag får ut mycket av pannan kan ju också bero på att den enligt en del av dessa tester ger 15%-40% högre effekt än märkeffekten. Men det har ju inte med verkningsgraden att göra, det bara lurar en att tro att det kommer massor av värme från veden.

Majgårdarna
Jag har ca 70-75 grader 60-70 cm ner i min skorsten.
Den är 9 meter.
Har vid ny sotad panna ca 170-180 grader nere.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.