Värme allmänt
BJohan: Med CE50 kommer du troligen att få en årsförbrukning på ca 8000 kWh. Av detta kommer värmepumpen att dra ca 6000 kWh och sedan tillkommer ca 2000 kWh i tillskottsel. Investeringen är ca 60 000 kr för värmepumpen + installation och ev ombyggnad av ventilationssystemet.
UffeUffman: Inluft utifrån hjälper endast mot undertryck om hela luftvägen från inluft, förbränningskammare, till skorsten är hermetiskt skilda från inomhusmiljön. Med en helt öppen spis och för stort undertryck kommer undertrycket att dra in luft både från inluft och skorsten.
2an: [citat] Du har varit alltför nog så jag såg inte att glespanelen låg ovan spånskivan.. Tyckte de såg ut som hos alla andra som gjort glespanel men med spånskivan ovan på.. ;) Så blir det nog att göra då det är dags för golvvärmen.. :)
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31388/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
BAS: Nibe 310 som går ca 5000 timmar per år spar ca 5000 kr per år så länge de håller. Kompressorn drar ca 500 W och ger 1,5 kW. Min höll 14 månader, sen packade den igen för gott efter 3 år. Ventilationen och elpanna med varmvattenberedare fungerar dock utmärkt.
Mau: [citat] IVT 490 är en leksak enligt min åsikt, på tok för klen för ett hus i er storlek. Den återförsäljare som rekommenderade den är inte seriös utan vill bara få era pengar genom att lura på er ett lågt anbud som ser bra ut men som egentligen är snudd på att hysta pengarna i sjön. Ett tips är att välja en värmepump med möjlighet att koppla till extern värme i framtiden, tex
__OJ__: När man änndå är på gång. Om jag kontaktar återförsäljare vilka frågor är viktiga att ställa typ garanti beräknad förtjänst m.m. Skriv gärna ner lite så man har lite på fötterna när man skall välja. Tackar!
daniellindholm: Aha, tack för svaret! Nu kan jag sova gott igen :D
hank74: Jag skall ha det för att värma upp badrummet men det är inte så stort + att vedpannan står i källaren under badrummet och avger värme så det ska nog inte vara någon fara.
apersson850: Vart du än har givaren så blir det samma värmetillskott om du bara styr på framledningstemperaturen. Om du dessutom har termostatventiler på elementen där pumpen värmer, kommer de att dra ner på värmen just där, om det är tillräckligt som det är.
apersson850: Allra bäst verkan mot kallras ger nog element i samma bredd som fönstret. Men samtidigt får du ju se till vilken effekt du ska ha, i förhållande till hur stort rummet är. Om sen inte fönstret passar till den effekten så får det väl bli som det blir med breddanpassningen, då.
2an: [citat] Ok jag förstår.. ;) Tänkte om du hade gjort de o märkt nån skillnad.. Du har aldrig testat att värma tanken full med pelletsbrännaren o sett gångtider o hur länge det räcker för att värma kåken med dina 1800 liter?? Men då hade det varit bra om den varit isolerad som du tänkt först.. ;)
Triboman: Ok, den är i princip pulsbreddsmodulerad men med väääldigt låg frekvens... Men motorn är subjektivt sett "het" hela tiden och framledningstemperaturen är konstant strax över 60deg oavsett inställningarna på styrenheten. Frågan är då vad som är orsaken. Att jag har en, i princip, fullt öppnad ventil bör ju innebära att den är ok(?). Återstår gör då att elektroniken för
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
stephanb: [citat] Tack för tipset, jag hade läst om ce50 men visste inte om ce50l. Begärde mer info från dem. Eventuellt är det en lite overkill. Ungefär 2kW effekt räker förmodligen de flesta dagar om en acktank buffrar bort spetserna i behovet (badkår fyllningar, duschar). Helst ska värmepumpen har en-fas elanslutning och har ännu lägre höjd än 160 cm. Det verkar vara svart att hitta
apersson850: Den får väl rimligen kopplas in som en extra tank, då. Toppen i jämnhöjd med toppen på tankarna. Fast rent generellt är det aldrig bra att flytta omkring varmvatten i onödan. Det är bättre att låta varmvattnet bli tillverkat inne i tanken.
apersson850: Lite läcker ju förbi i Laddomaten ändå. Om det inte kommer något alls där, ändrar sig termoventilen tillbaka igen, så att det kommer något då i alla fall. Speciellt så länge det finns kallare vatten från tankarna att blanda med. Om inte det heta vattnet rinner förbi i tillräcklig grad för att hålla ventilen praktiskt taget stängd (eller om nu det är öppen, det beror på hur
vitabergspredikan: För övrigt tycker jag att det där som tillverkarna rekommenderar påminner om tvättråden för kläder, en halvstenspipa räcker i många fall till bra mycket mer än folk tror, finns många vedpannor med den kanalarean, halvstenspipa=110mm stålslang, om man räknar i drag mätt. Man får inte ut nånting av att mäta stosarna, kolla bara på oljepannorna, där stosen ofta mäter 150mm, i
vitabergspredikan: Lämpligt eller ej, tillåtet är det iaf, Spricker gör det förmodligen ändå in sinom tid. Bara rökkanalen är tät.
Mattias L.: Jag t.o.m. frågade min sotare om det var ok att förvara säckarna i pannrummet och han sa att jag inte borde det för min egen skull men att det inte fanns nånting som sa att det var förbjudet.
apersson850: Ja, någon form av termostat måste ju finnas, någonstans. Jag kan alltid köpa in element och sen höja priset, om det löser några problem... ;D
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31390/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
apersson850: Så är det säkert. I Markaryds kommun krävs förenklat bygglov för att lägga upp solpaneler (mest för att de ska se att man inte bygger en fantasianläggning på 400 m^2), men ingen bygganmälan för att byta ut en oljepanna till en vedpanna. Inte om det var möjligt att elda med ved i oljepannan. Allting är ju möjligt, om man bara vill.
mith: Hur fungerar denna vedex 3000 tycker ni? Är det någon som utrustat denna panna med pelletsbrännare? Hur fungerar det? Hur är den att sköta sotning mm? Hur länge räcker keramiken? Mikael
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31391/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
apersson850: Tigersåg är trögt. Finns cirkelsågar för stålplåt att hyra. Det är bättre. Nibblingsmaskin är ännu bättre, men se till att få en som klarar 5 mm plåt. Annars är det inget problem att ta ner en tank. Tog lite längre tid för mig, men den var ju på 5000 liter.
2an: [citat] Nä borös shunt ä kass.. :( Har man retur temp på 30° så är det ca 40 ° då den gått genom tanken från toppen..