Det är klart att man ska räkna alla utgifter man har.
Jag lånar klyv av en snäll bekant. Hon tar inte betalt för det, men det har hänt att hon fått gratis hjälp med något annat, någon gång.

Jag använder min släpkärra varje gång jag fraktar veden från vedtraven till källartrappan, men det hade jag inte en tanke på när jag köpte släpkärran, så jag vet inte om jag ska räkna in något för det.

Strömmen för att driva elkedjesågen och vedklyven blir bara några kronor, så det påverkar inte resultatet så att det märks, när jag räknar i hela ören.

450 kr/kbm blandved, stjälpt
600 kr/kbm björk, samma

- Stockholmspris tydligen :(

Vad skulle nån av er ta för era 150 kr/kbm'ved avstjälpt på ekerö om jag ber om 50 kbm ? ;D

Mvh
/Angelven

I mina trakter kostar en timmerbil med björk hem 10000 kr
Räkna då att det är ca 40m3fub (fastkubikmeter under bark).
Alla affärer sköts av timmerbilschaufförerna som köper björken av den som avverkat och sköter transporten hem till förbrukaren och Nuder får inte en spänn.

Som någon skrivit tidigare gäller det att hålla koll på enheterna när man jämför priser.
Det är väldigt stor skillnad mellan en "fastkubikmeter under bark" och en "stjälpt kubikmeter klyvd pannved" ;) sedan finns det ju alla möjliga varianter därimellan också..

För den som vill lära sig mer kan jag rekommendera "vedboken".
Där finns allt man behöver veta om mått osv + även ungefärlig arbetsinsats för t.ex. kapning/klyvning med olika metoder.

För dom allra flesta är hindret för vedeldning att det tar sådan tid..
En sak att tänka på är att det oftast är fråga om väldigt dyr utrustning för att tillreda den billiga veden med någotsånär effektivitet.

Det var helsike vad de lastar på timmerbilarna i dina hemtrakter, må jag säga!

Senast fixade timmerbilsägaren transporten, men veden betalade jag till skogsägaren.

Det finns en logik i att betala ved enligt mätt på bark, för barken har ett ganska bra bränslevärde, den också.

apersson850 skrev:
Det var helsike vad de lastar på timmerbilarna i dina hemtrakter, må jag säga!

Senast fixade timmerbilsägaren transporten, men veden betalade jag till skogsägaren.

Det finns en logik i att betala ved enligt mätt på bark, för barken har ett ganska bra bränslevärde, den också.
Självklart är det med släp ;)
60ton får ju ekipaget väga 8-)

Jaha, då var det plötsligt inte så imponerande längre. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.