3 081 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
dimension rörmuffar till acktank
tja!
funderar om det är ide' att gå upp i dimension från 1"" till 2"" rör o muff sista biten mot tanken på tillopp och returen från radiatorkretsen för att minska "omrörningen" i tanken eller är det bara overkill?
samma för laddkretsen?
funderar om det är ide' att gå upp i dimension från 1"" till 2"" rör o muff sista biten mot tanken på tillopp och returen från radiatorkretsen för att minska "omrörningen" i tanken eller är det bara overkill?
samma för laddkretsen?
Bara om anslutningen på tanken är så stor. Annars gör det ingen nytta.
Ja, det är nog bra, men om själva anslutningen in till tanken inte är så stor tvingar du ju upp farten på vattnet just när det ska in i tanken i alla fall. Men det är kanske det du menar med muff?
En annan lösning som jag har sett är att låta ett perforerat rör gå in i tanken en bit. Då sprids vattnet ut inne i tanken.
Jag har istället tre tankar kopplade parallellt, vilket ju fördelar flödet på flera ställen. Fungerar bra med 32 mm rör.
En annan lösning som jag har sett är att låta ett perforerat rör gå in i tanken en bit. Då sprids vattnet ut inne i tanken.
Jag har istället tre tankar kopplade parallellt, vilket ju fördelar flödet på flera ställen. Fungerar bra med 32 mm rör.
Långsammare flöde (vattnet fördelas i många små hål) ger mindre omrörning ger bättre skiktning. Sägs det.
Då låter det ju mer rimligt att det kan göra någon nytta. Jag är dock tveksam till om det gör någon skillnad att dra in röret till mitten av tanken. Jo, om du gör ett antal hål på vägen dit, så att det kan sippra ut på fler ställen. Om arean på de hålen är större än arean på ett 2" rör, blir det ju ännu långsammare strömmning där.
Stora anslutningar med låg inloppshastighet ger liten omblandning.
Man kan även snedkapa änden på röret som sticker in i tanken snadkapningen skall vara så lång som möjligt ca 15cm, det ger ett lugnare inlopp till tanken och mindre omblandning.
/Patrik
Man kan även snedkapa änden på röret som sticker in i tanken snadkapningen skall vara så lång som möjligt ca 15cm, det ger ett lugnare inlopp till tanken och mindre omblandning.
/Patrik
jag tänkte som så att "omrörningen" blir likformig om vattnet kommer in i mitten av tanken...
kanske ta bort övre kvarten på röret vågrätt på den del av röret som sticker in i tanken, då blir det ju hyfsat stort "utloppshål", bör bli ca 10 ggr större area om den uppkapade rörlängden är 0,5 m
ska nog ta ett ryck imorron kväll o skära hålen o svetsa in muffar o rör, månne om jag hinner få in en panna innan vintern är över...
kanske ta bort övre kvarten på röret vågrätt på den del av röret som sticker in i tanken, då blir det ju hyfsat stort "utloppshål", bör bli ca 10 ggr större area om den uppkapade rörlängden är 0,5 m
ska nog ta ett ryck imorron kväll o skära hålen o svetsa in muffar o rör, månne om jag hinner få in en panna innan vintern är över...
Klicka här för att svara