1 766 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Normal igångsättning av golvvärmesystem
Ett par veckor i kalendertid låter rimligt? Beroende på konstruktion behöver ju systemet något dygn för att stabilisera sig efter varje justering.
Eftersom flödesmätarna bara fungerar vid uppstarten av systemet (därefter blir dom svarta och kan oftast inte avläsas) har iaf jag hoppat över dessa.
Eftersom flödesmätarna bara fungerar vid uppstarten av systemet (därefter blir dom svarta och kan oftast inte avläsas) har iaf jag hoppat över dessa.
Vi har Wirsbo här i huset, men det är nog inte så stor skillnad på de olika fabrikaten. Vi kör helt oreglerat sedan ett par år, inga rumstermostater, ingen injustering av respektive slinga. Den enda reglering som finns är bergvärmepumpen som har styrning med utetempen som inparameter.
Reflektion över vad Mathias skrev
De enda justeringar jag för övrigt gjort är dra ner i ett fåtal rum som annars blir för varma.
Jag har dock radiatorer som är snabbare på att ändra temperatur i rumsluften än golvvärme men det fungerar även med golvvärme. Jag har ställt termostaten på + - 0,5 grader C d.v.s. kompressorn startar vid temp <20,5 och stannar vid temp >21,5. Rumsluften håller sig alltid inom marginalen på så sätt även om solen strålar in och värmer eller braskamin går.
Ofta så kan styrsystem motverka varandra. Själv har jag en givare som känner av rumstempen i det störsa och centralaste rummet. Den slår på eller av kompressorn till bergvärmeanläggningen.
De enda justeringar jag för övrigt gjort är dra ner i ett fåtal rum som annars blir för varma.
Jag har dock radiatorer som är snabbare på att ändra temperatur i rumsluften än golvvärme men det fungerar även med golvvärme. Jag har ställt termostaten på + - 0,5 grader C d.v.s. kompressorn startar vid temp <20,5 och stannar vid temp >21,5. Rumsluften håller sig alltid inom marginalen på så sätt även om solen strålar in och värmer eller braskamin går.
Jag kan säga att jag är förvånad över att det funkar så pass bra "utan" reglering. Det är mest på test jag kör så men jag har hittills inte funnit anledning att köpa reglerutrustningen... Vi får väl se hur det blir när fler rum blir golvärmefierade.
...suck, jag avundas er. Vi har snart bott i vårt hus ett år och inte fått ordning på golvvärmen än. Det är omväxlande kallt och varmt i ett par rum oavsett om vi har styrningen eller ej inkopplad. Nu måste vi snart göra något drastiskt. Gäller någon garanti på detta tro ????
Nån som vet?
Nån som vet?
Har ni provat att laborera med strypningarna på returfördelaren.
Är någon slinga strypt för mycket går värmen i den slingan endast om dom andra "lättare" slingorna stängs av termostaterna eftersom vattnet går efter "minsta motståndets lag"
Är någon slinga strypt för mycket går värmen i den slingan endast om dom andra "lättare" slingorna stängs av termostaterna eftersom vattnet går efter "minsta motståndets lag"
Klicka här för att svara